Yapım işleri ve mühendislik-mimarlık ve etüd-proje hizmetlerinde tevkifat uygulaması.

Yapım işleri ve mühendislik-mimarlık ve etüd-proje
hizmetlerinde tevkifat uygulaması.
Sayı:
B.07.1.GİB.4.06.17.01-130[09-2015/29]-20195
Tarih:
15/01/2018
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü)
Sayı : 84974990-130[09-2015/29]-20195 15.01.2018
Konu : Yapım işleri ve mühendislik-mimarlık
ve etüd-proje hizmetlerinde tevkifat
uygulaması.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü tarafından ihale
edilen, … Ovası Arazi Tapulaştırma ve TİGH Projesi işini konsorsiyum sözleşmesi ile kurulan "…..
A.Ş.- ….. A.Ş. Ortak Girişimi" ve "….. Şti.- …. A.Ş. Ortak Girişimi" olarak üstlenildiği, yapılan
sözleşmede söz konusu işin; inşaat işleri (1. Kısım) ve mühendislik işleri (2. Kısım) olarak kısımlara
ayrıldığı belirtilerek ifa edilecek hizmetlere ilişkin gerek kurumlar vergisi, gerekse KDV yönünden
tevkifat uygulanıp uygulanmayacağı hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.
KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN:
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun "Safi kurum kazancı" başlıklı 6 ncı maddesinde;
kurumlar vergisinin, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safi kurum kazancı
üzerinden hesaplanacağı, safi kurum kazancının tespitinde Gelir Vergisi Kanununun ticari kazanç
hakkındaki hükümlerinin uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinde "Birden fazla takvim yılına sirayet
eden inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde kâr veya zarar işin bittiği yıl kati
olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak, mezkur yıl beyannamesinde gösterilir."
hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Kanunun 44 üncü maddesinin birinci fıkrasında da inşaat ve onarma işlerinde geçici ve
kesin kabul usulüne tabi olan hallerde geçici kabulün yapıldığını gösteren tutanağın idarece
onaylandığı tarihin, diğer hallerde işin fiilen tamamlandığı veya fiilen bırakıldığı tarihin bitim tarihi
olarak kabul edileceği hükme bağlanmıştır.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde,
Gelir Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve onarım
işleri ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hakediş ödemeleri üzerinden
sorumlularca vergi tevkifatı yapılacağı hüküm altına alınmış olup bu oran 2009/14594 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile %3 olarak tespit edilmiştir.
Öte yandan, bir işin 42 nci madde kapsamına girmesi için faaliyet konusu işin, inşaat ve
onarma işi olması, işin taahhüde bağlı olarak yapılması ve birden fazla takvim yılına sirayet etmesi
gerekir. Genel anlamı ile inşaat; malzeme ve işçilik kullanmak suretiyle meydana getirilen
gayrimenkulün yapı kısmına ait faaliyetlerin tümünü kapsar. Onarım ise bir gayrimenkulün iskeleti
dışında harap olan kısımların yeniden yapılması ile ilgili büyük ölçüdeki tamirat ve yenileme
faaliyetlerini ifade eder.
Özelge talep formunuzun ve eklerinin tetkikinden;
-Tarım Reformu Genel Müdürlüğü tarafından ihale edilen, … Ovası Arazi Tapulaştırma ve
TİGH Projesi işini konsorsiyum sözleşmesi ile kurulan ….. A.Ş.- … Taah. ve Tic. A.Ş. ….. Şti.- …..
A.Ş. Ortak Girişimince üstlenildiği,
-Yapılan sözleşmede söz konusu işin; inşaat işleri (1. Kısım) ve mühendislik işleri (2. Kısım)
olarak kısımlara ayrıldığı ve mühendislik işlerinin ise iş ortaklığınız tarafından taahhüt edildiği,
-01.12.2014 tarihinde imzalanan … Ovası Arazi Tapulaştırma ve TİGH Projesi İşine Ait
Sözleşmeden, söz konusu işin sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 10 (on gün) içinde
başlanacağı ve 1080 (bin seksen gün) içinde tamamlanarak geçici kabule hazır hale getirileceği
anlaşılmıştır.
Bu hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, konsorsiyum olarak ihalesi yapılan söz konusu işe
ilişkin olarak iş ortaklığınız tarafından üstlenilen 2. kısım mühendislik işlerinin, Gelir Vergisi
Kanununun 42 nci maddesi kapsamında değerlendirilmesi mümkün bulunmadığından, söz konusu
işe ilişkin yapılan hakediş ödemeleri üzerinden kurumlar vergisi kesintisi yapılmaması
gerekmektedir.
Öte yandan, Kurumlar Vergisi Kanununun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasında, kurumlar
vergisi mükelleflerince cari vergilendirme döneminin kurumlar vergisine mahsup edilmek üzere
Gelir Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre geçici vergi ödeneceği hükme bağlanmıştır.
Adi ortaklıklar Borçlar Kanununun 620-645 inci maddelerinde düzenlenmiştir. Anılan
Kanunun 620 nci maddesinde adi ortaklık, iki veya daha fazla kişinin, bir sözleşmeye dayanarak,
ortak bir amaca ulaşmak için emek ve mallarını birleştirmesi olarak tanımlanmıştır. Adi
ortaklıkların tüzel kişiliği olmadığı gibi gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olmaları da söz konusu
değildir. Adi ortaklık olarak faaliyette bulunulması halinde, ortaklığa stopaj ve katma değer vergisi
mükellefiyeti tesis ettirilmektedir. Adi ortaklıkların ortaya çıkan kâr veya zararı, adi ortaklığı
oluşturan ortaklar tarafından hisseleri oranında kendi kazançlarına dahil edilerek vergilenmektedir.
Buna göre, adi ortaklıklarda her bir ortak, ortaklık faaliyetinden kendi payına düşen kâr
veya zararı, geçici vergi beyannameleri ile yıllık kurumlar vergisi beyannamesine dahil etmek
zorundadırlar.
Bu itibarla, 2. kısım mühendislik işlerinin Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesi
kapsamında yıllara sari inşaat işi olarak değerlendirilmemesi nedeniyle, söz konusu işi üstlenen adi
ortaklığınızın, her bir geçici vergi dönemi itibarıyla kâr/zararını tespit etmesi ve ortaya çıkan kâr
veya zararın ortaklar tarafından, hisseleri oranında ilgili dönem geçici vergi beyannamelerine dahil
edilerek beyan edilmesi gerekmektedir.
KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN:
KDV Kanununun 9/1 maddesinde Maliye Bakanlığına verilen yetkiye istinaden 26/04/2014
tarih ve 28993 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve 01/05/2014 tarihinde yürürlüğe giren KDV
Genel Uygulama Tebliğinin "I/C-2.1.3.2.1.Yapım İşleri ile Bu İşlerle Birlikte İfa Edilen Mühendislik-
Mimarlık ve Etüt-Proje Hizmetleri" başlıklı bölümünde, Tebliğin (I/C-2.1.3.1/b) ayırımında
sayılanlara karşı ifa edilen yapım işleri ile bu işlerle birlikte ifa edilen mühendislik-mimarlık ve etütproje
hizmetlerinde, alıcılar tarafından (2/10) oranında KDV tevkifatı uygulanacağı belirtilmiştir.
Yine aynı bölümde, yapım işleri ile birlikte ifa edilen; mimarlık, mühendislik, etüt, plan,
proje, harita (kadastral harita dâhil), kadastro, imar uygulama, her ölçekte imar planı hazırlama ve
benzeri hizmetleri bu kapsamda tevkifata tabi olup bu hizmetlerin yapım işlerinden ayrı ve bağımsız
olarak verilmesi halinde Tebliğin (I/C-2.1.3.2.2.) bölümü kapsamında değerlendirileceği
açıklanmıştır.
Öte yandan Tebliğin "I/C-2.1.3.2.2.Etüt, Plan-Proje, Danışmanlık, Denetim ve Benzeri
Hizmetler" başlıklı bölümünde; Tebliğin (I/C-2.1.3.1/b) ayırımında sayılanlara karşı ifa edilen etüt,
plan-proje, danışmanlık, denetim ve benzeri hizmetlerde alıcılar tarafından (9/10) oranında KDV
tevkifatı uygulanacağı,
Piyasa etüt-araştırma, ekspertiz, Plan-proje, Teknik, ekonomik, mali ve hukuki alanda
sunulan danışmanlık, müşavirlik, denetim ve benzeri hizmetler ile yapım işlerinden bağımsız ve ayrı
olarak verilen mimarlık, mühendislik, etüt, plan, proje, harita (kadastral harita dahil), kadastro,
imar uygulama, her ölçekte imar planı hazırlama ve benzeri hizmetlerin bu bölüm kapsamında
değerlendirileceği
ifade edilmiştir.
Özelge talep formunuzun ve eklerinin tetkikinden;
-Tarım Reformu Genel Müdürlüğü tarafından ihale edilen, … Ovası Arazi Tapulaştırma ve
TİGH Projesi işini konsorsiyum sözleşmesi ile kurulan …. A.Ş.- ….. A.Ş. Ortak Girişimi, ….. Şti.- ….
A.Ş. Ortak Girişimi tarafından gerçekleştirileceği,
-Yapılan sözleşmede söz konusu işin; inşaat işleri (1. Kısım) ve mühendislik işleri (2. Kısım)
olarak kısımlara ayrıldığı ve inşaat işinin ….. A.Ş - ….. A.Ş. Ortak Girişimi tarafından, mühendislik
işlerinin ise ….. Şti.- ….. A.Ş. Ortak Girişimi tarafından üstlenildiği
anlaşılmaktadır.
Buna göre;
-Sözleşmenin 1. Kısmında yer alan inşaat işlerinin KDV Genel Uygulama Tebliğinin
(I/C-2.1.3.2.1) bölümü kapsamında "Yapım İşi" olarak değerlendirilerek (2/10) oranında,
-Sözleşmenin 2. Kısmında yer alan mühendislik işlerinin ise KDV Genel Uygulama Tebliğinin
(I/C-2.1.3.2.2) bölümü kapsamında "Etüt, Plan-Proje, Danışmanlık, Denetim ve Benzeri Hizmetler"
olarak değerlendirilerek (9/10) oranında
KDV tevkifatına tabi tutulması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.