Yatırım Teşvik Belgesine istinaden ithal edilen makinelerin yıllara sari inşaat işi kapsamında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği ve KDV'nin 13/d m

Özelge: Yatırım Teşvik Belgesine istinaden ithal edilen
makinelerin yıllara sari inşaat işi kapsamında
değerlendirilip değerlendirilmeyeceği ve KDV'nin 13/d
maddesine göre istisna uygulaması hk.
Sayı: 
B.07.1.GİB.4.34.17.01-KDV.13-863
Tarih: 
05/03/2012
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Katma Değer Vergisi Grup Müdürlüğü
 
   
Sayı : B.07.1.GİB.4.34.17.01-KDV.13-863 05/03/2012
Konu : Yatırım Teşvik Belgesine istinaden ithal edilen makinelerin 
yıllara sari inşaat işi kapsamında değerlendirilip
değerlendirilmeyeceği ve KDV'nin 13/d maddesine göre
istisna uygulaması.
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formunda, şirketiniz ile ... A.Ş. arasında 2009 yılında imzalanmış ...
HES inşaatı taahhüdü sözleşmesi kapsamında yatırımcı şirkete yatırım teşvik belgesine istinaden
tarafınızca temin edilerek teslim edilecek yerli makine ve teçhizatların yıllara sari inşaat işi
kapsamında değerlendirilip değerlendirilemeyeceği ve Katma Değer Vergisi Kanununun 13/d
maddesine göre istisna kapsamında olup olmadığı sorulmaktadır.
            I- KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
            193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinde, "Birden fazla takvim yılına sirayet
eden inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarım işlerinde kar veya zarar işin bittiği yıl kati
olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak, mezkur yıl beyannamesinde gösterilir."
hükmüne yer verilmiştir.
            Bir işin Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesi kapsamına giren inşaat ve onarma
işlerinden olması için; yapılan işin inşaat ve onarma işi olması, birden fazla takvim yılına sirayet
etmesi ve taahhüde bağlı olarak yapılması gerekmektedir.
            5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde,
Gelir Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve onarım
işleri ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hak ediş ödemeleri üzerinden kurumlar
vergisi kesintisi yapılacağı hükme bağlanmış olup, söz konusu kesinti oranı 2009/14594 sayılı
Bakanlar Kurulu kararı ile %3 olarak belirlenmiştir.
            Öte yandan, 4735 sayılı Kamu İhale Kanununun 4 üncü maddesinin "Tanımlar" başlıklı
bölümünde;
            "Yapım: Bina, karayolu, demiryolu, otoyol, havalimanı, rıhtım, liman, tersane, köprü, tünel,
metro, viyadük, spor tesisi, alt yapı, boru iletim hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji
santrali, rafineri tesisi, sulama tesisi, toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat
işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihrazat, nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon,
çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işleri"
            şeklinde tanımlanmıştır.            Diğer taraftan, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 44 üncü maddesinde; inşaat ve onarma
işlerinde geçici ve kesin kabul usulüne tabi olan hallerde geçici kabulün yapıldığını gösteren
tutanağın idarece onaylandığı tarihin, diğer hallerde işin fiilen tamamlandığı veya fiilen bırakıldığı
tarihin bitim tarihi olarak kabul edileceği ayrıca, bitim tarihinden sonra bu işlerle ilgili olarak
yapılan giderlerin ve her ne nam ile olursa olsun elde edilen hasılatın, bu giderlerin yapıldığı veya
hasılatın elde edildiği yılın kâr veya zararının tespitinde dikkate alınacağı hükme bağlanmıştır.
            Bu çerçevede, şirketiniz ile ... A.Ş. arasında imzalanan sözleşme çerçevesinde yapılan "...
Regülatörü ve HES İnşaatı" işi; Yatırım Teşvik Belgesinde belirtilen ve söz konusu inşaat ve onarım
işinde kullanılan makine ve teçhizatların temini ile inşaat işini kapsadığından, belirtilen işlerin bir
bütün olarak yıllara sari inşaat ve onarım işi kapsamında değerlendirilmesi ve söz konusu
sözleşmede belirtilen işlerin fiilen tamamlandığı ya da işin bırakıldığı tarihe kadar, makine ve
teçhizat temini dahil ödenen hak edişlerin tamamından 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15
inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre vergi kesintisi yapılması gerekmektedir.
            II- KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
            Katma Değer Vergisi (KDV) Kanununun 1/1 inci maddesinde; ticarî, sınaî, ziraî faaliyet ve
serbest meslek faaliyeti çerçevesinde Türkiye'de yapılan teslim ve hizmetlerin KDV ye tabi olduğu
hükme bağlanmış 13/d maddesi ile de yatırım teşvik belgesi (YTB) sahibi mükelleflere belge
kapsamındaki makine ve teçhizat teslimleri KDV den istisna edilmiştir.
            YTB sahibi mükelleflere belge kapsamında yapılacak makine ve teçhizat teslimlerinde
istisna uygulanmasının usul ve esasları 69, 72, 74, 87, 88 ve 89 Seri No.lu KDV Genel Tebliğlerinde
açıklanmıştır.
            69 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (1.1.1.) bölümünde;  istisna kapsamında teslim edilecek
makine ve teçhizatın, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğine göre üretimde kullanılan her
türlü makine ve cihazlar ile bunların eklentileri ve bu amaçla kullanılan taşıma gereçleri şeklinde
tanımlandığı, dolayısıyla makine ve teçhizatın, amortismana tabi iktisadi kıymet (ATİK) niteliği
taşıyan ve mal ve hizmet üretiminde kullanılan sabit kıymetler olduğu, bir sabit kıymetin istisnadan
yararlanabilmesi için öncelikle makine ve teçhizat niteliğinde olması, ayrıca mal ve hizmetin
üretiminde kullanılması gerektiği, sektörlerin yapısı itibariyle üretim faaliyetinin yanı sıra idare ve
pazarlama gibi üretim dışı alanlarda kullanılan aynı cins sabit kıymetlerin ise bu kapsama
girmeyeceği açıklanmıştır.
            Buna göre, ... adına düzenlenen YTB kapsamında yer alan makine ve teçhizatın firmanız
tarafından ... ye teslimi KDV Kanununun 13/d maddesi kapsamında KDV den istisna olacaktır.          
            Ancak, YTB kapsamında yer alsa dahi makine ve teçhizat niteliği taşımayan mallar ile hizmet
mahiyetindeki işlerin bu istisna kapsamında değerlendirilmesi mümkün bulunmadığından ... HES
inşaatı için tarafınızca ifa edilecek inşaat taahhüt hizmetlerinde KDV istisnası uygulanması mümkün
bulunmamaktadır.
            Bilgi edinilmesini rica ederim.