Yıllara sari inşaat işi ile ilgili fazla ve yersiz ödenen hak edişler üzerinden hesaplanan tevkifata ilişkin düzeltme işleminin yapılması hk.
Özelge: Yıllara sari inşaat işi ile ilgili fazla ve yersiz ödenen
hak edişler üzerinden hesaplanan tevkifata ilişkin düzeltme
işleminin yapılması hk.
Sayı:
B.07.1.GİB.4.06.16.01-2011-KVK-34-4-111
Tarih:
25/01/2012
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
Sayı : B.07.1.GİB.4.06.16.01-2011-KVK-34-4-111 25/01/2012
Konu : Yıllara sari inşaat işi ile ilgili fazla ve yersiz ödenen
hak edişler üzerinden hesaplanan tevkifata ilişkin
düzeltme işleminin yapılması
İlgide kayıtlı dilekçe ve ekinde yer alan özelge talep formunda, ...Vergi Dairesi Müdürlüğünün ...
vergi numaralı mükellefi olduğunuz, ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ... vergi kimlik numaralı
mükellefi ... A.Ş.'nin yüklenimindeki ... Üniversitesi ... Fakültesi İnşaatı işinin taşeronu olduğunuz,
yüklenici firma tarafından 2009-2010 yıllarında ödenen hakediş toplamının 915.980,00 TL olduğu,
bu tutar üzerinden 27.479,42 TL vergi kesintisi yapıldığı, yüklenici firmanın hakediş hesaplarının
yeniden değerlendirildiği ve 414.566,34 TL'nin fazla ödendiğinin belirlenmesi üzerine bu tutar için
iade faturası düzenlendiği ve söz konusu işin 25.12.2010 tarihli tasfiye protokolü ile sonlandırıldığı
belirtilerek, bu tutar üzerinden hesaplanan tevkifata ilişkin düzeltme işleminin nasıl yapılacağı
hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinde, birden fazla takvim yılına sirayet eden
inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde kar veya zararın işin bittiği yıl kati
olarak tespit edileceği ve tamamının o yılın geliri sayılacağı hükme bağlanmıştır.
Bir işin bu madde kapsamında değerlendirilebilmesi için, inşaat ve onarma işi olması, işin taahhüde
bağlı olarak başkaları hesabına yapılması ve birden fazla takvim yılına sirayet etmesi
gerekmektedir.
Aynı Kanunun 44 üncü maddesinde, inşaat ve onarma işlerinde geçici ve kesin kabul usulüne tabi
olan hallerde geçici kabulün yapıldığını gösteren tutanağın idarece onaylandığı tarihin; diğer
hallerde işin fiilen tamamlandığı veya fiilen bırakıldığı tarihin bitim tarihi olarak kabul edileceği
belirtilmiştir.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, Gelir
Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve onarım işleri
ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hakediş ödemeleri üzerinden istihkak
sahiplerinin kurumlar vergisine mahsuben vergi kesintisi yapmak zorunda oldukları hükme
bağlanmış olup söz konusu kesinti tutarı 2009/14594 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 03.02.2009
tarihinden itibaren %3 olarak belirlenmiştir.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun "İspat edici kağıtlar" başlıklı 227 nci maddesinin birinci
fıkrasında; "Bu kanunda aksine hüküm olmadıkça, bu kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan
münasebet ve muamelelere ait olan kayıtların tevsiki mecburidir." hükmü yer almakta olup söz
konusu kayıtların Vergi Usul Kanununa göre düzenlenen veya bu Kanunun Maliye Bakanlığına
verdiği yetkiye dayanılarak düzenlenme mecburiyeti getirilen belgelerden herhangi biri ile tevsiki
zorunludur.Anılan Kanunun 229 uncu maddesinde; faturanın, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında
müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından
müşteriye verilen ticari vesika olduğu, 231 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendinde
de; faturanın, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde
düzenleneceği, bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturanın hiç düzenlenmemiş sayılacağı, 232 nci
maddesinde ise birinci ve ikinci sınıf tüccarlar ile kazancı basit usulde tespit edilenler ve defter
tutmak mecburiyetinde olan çiftçilerin sattıkları emtia veya yaptıkları işler için fatura vermek, satın
aldıkları emtia ve hizmetler için de fatura istemek ve almak zorunda oldukları hüküm altına
alınmıştır.
Buna göre; yıllara sâri inşaat işi kapsamında faturası düzenlenen ve ödemesi yapılan hakediş
bedellerinde, hesapların yeniden değerlendirilmesi sonucu fazla ve yersiz ödeme yapıldığının tespit
edilmesi halinde, yüklenici tarafından fazla ve yersiz ödenen hakedişler karşılığında iade edilmesi
gereken tutar kadar fatura düzenlenmesi, söz konusu faturanın da hakedişe ilişkin kabul
tutanakları, sözleşmeler ve önceden düzenlenen fatura ile ilişkilendirilmesi ve hakediş hesaplarında
hata yapıldığının faturada açıkça belirtilmesi suretiyle düzeltilmesi mümkün bulunmaktadır.
Bu hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, şirketinizin taşeron olarak üstlendiği ve 25.12.2010
tarihinde tasfiye protokolü ile sona erdirilen ... Üniversitesi ... Fakültesi İnşaatı işi için yüklenici
firmanın fazla ödemiş olduğu hakediş bedelleri şirketinizce iade edilmiş olduğundan, iade edilen
kısımlar üzerinden yapılan vergi kesintisi fazla ve yersiz ödenen vergi niteliği kazanacak olup
verginin ödenmiş olması şartıyla yüklenici firmanın muhtasar beyanname yönünden bağlı
bulunduğu vergi dairesinden şirketinizce talep edilmesi halinde düzeltme talebinizin Vergi Usul
Kanununun 116 ncı ve 123 üncü maddeleri ile 252 seri no.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde yapılan
açıklamalar çerçevesinde ilgili vergi dairesince yerine getirilmesi mümkün bulunmaktadır.
Öte yandan, iade edilecek olan söz konusu vergi kesintilerinin şirketinizce kurumlar vergisi
beyannamesinde mahsuba konu edilemeyeceği de tabiidir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.