Yıllara Sari İnşaat İşinde Alt Yüklenicilere Yapılacak Hakediş Ödemelerinde Tevkifat hk.
Yıllara Sari İnşaat İşinde Alt Yüklenicilere Yapılacak
Hakediş Ödemelerinde Tevkifat hk.
Kanun Numarası
193
Kanun
GELİR VERGİSİ KANUNU
Özelge No
E-38418978-120[42-2025/9]-
Özelge Tarihi
02.06.2025
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Ankara Defterdarlığı
Gelir Kanunları Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü
Sayı :E-38418978-120[42-2025/9]-
(i)-Yıllara Sari İnşaat İşinde Alt
Konu : Yüklenicilere Yapılacak Hakediş
Ödemelerinde Tevkifat
ilgi:
02.06.2025
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eki sözleşmelerin incelenmesinden,
Şirketinizin yurt içi ve yurt dışında altyapı ve üst yapı projelerine ilişkin olarak her
türlü taghhüt. mühendislik etüt. proie isleri ile dahili ve harici ticaret
faaliyetleriyle iştigal ettiği belirtilerek, ana yüklenici olarak üstlenilen demir yolu hattı,
tramvay, finiküler, monoray, metro ve şehir içi raylı ulaşım sistemleri inşaat ve
onarım işlerinin bir parçası veya bir kısmını oluşturan niteliği itibarıyla birden fazla
takvim yılına sirayet eden işlerin alt yükleniciye (taşeron) devri sonucunda yapılan
istihkak ödemelerine uygulanacak kesinti oranları hususunda görüş talep edildiği
anlaşılmaktadır.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinin birinci fıkrasında; "Birden fazla
takvim yılına sirayet eden inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma
işlerinde kar veya zarar işin bittiği yıl kati olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri
sayılarak, mezkur yıl beyannamesinde gösterilir." hükmü yer almaktadır.
Bir işin Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesi kapsamında değerlendirilebilmesi
için;
Faaliyet konusunun inşaat ve onarma işi olması,
- İnşaat ve onarım işinin birden fazla yıla sirayet etmesi,
- İnşaat ve onarım işinin resmi veya özel taahhütlere bağlı olarak yapılması
şartlarının bir arada aranılması gerekmektedir.
Aynı Kanunun 44 üncü maddesinde ise inşaat ve onarma işlerinde geçici ve kesin
kabul usulüne tabi olan hallerde geçici kabulün yapıldığını gösteren tutanağın
idarece onaylandığı tarihin, diğer hallerde işin fiilen tamamlandığı veya fiilen
bırakıldığı tarihin bitim tarihi olarak kabul edileceği ile bitim tarihinden sonra bu
işlerle ilgili olarak yapılan giderler ve her ne nam ile olursa olsun elde edilen
hasılatın, bu giderlerin yapıldığı veya hasılatın elde edildiği yılın kâr veya zararının
tespitinde dikkate alınacağı hüküm altına alınmıştır.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasında; kamu
idare ve kuruluşları, iktisadi kamu kuruluşları, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş
ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadi işletmeleri, kooperatifler,
yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve
serbest meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya zirai işletme hesabi esasına
göre tespit eden çiftçilerin, söz konusu maddelerde bentler halinde sayılan
ödemeleri (avans olarak ödenenler dahil) nakden veya hesaben yaptıkları sırada,
istihkak sahiplerinin kurumlar vergilerine mahsuben kesinti yapmaları gerektiği
hüküm altına alınmıştır. Bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde ise Gelir Vergisi
Kanununda belirtilen esaslara göre birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve
onarım işleri ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hak ediş
ödemeleri üzerinden vergi kesintisi yapılacağı hükme bağlanmıştır.
Anılan Kanunun 15 inci maddesinin dördüncü fıkrasındaki yetkiye istinaden
29/3/2025 tarihli ve 9707 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Karar ile vergi kesinti
oranlari; démiryðlu hätti, tramvay, funikuler, mohoray, métro ve şehır içı Payli ulaşım
sistemleri inşaat ve onarim işleri dolayısıyla bu işleri yapanlara ödenen istihkak
bedelleri için %1, gemi inşaat ve onarım işleri dolayısıyla bu işleri yapanlara ödenen
istihkak bedelleri için %1, diğer işler dolayısıyla bu işleri yapanlara ödenen istihkak
bedelleri için %5 olarak belirlenmiş olup, bu düzenleme yayım tarihini izleyen ayın
başından itibaren yapılan ödemelere uygulanmak üzere 30/3/2025 tarihi itibarıyla
yürürlüğe girmiştir.
Buna göre, inşaat ve onarım işlerinde işin yıllara sari olup olmayacağı, işe başlama
ve işin bitirilmesinin farklı takvim yıllarında vuku bulup bulmadığının tespiti ile
mümkün olabilmektedir. İşin bitim tarihi olarak ise geçici ve kesin kabul usulüne tabi
olan hallerde geçici kabul tutanağının onay tarihi, diğer hallerde işin fiilen
tamamlandığı veya fiilen bırakıldığı tarihin esas alınması gerekmektedir.
Ayrıca müteahhitlerce işin tamamen veya kısmen taşeronlara yaptırılması halinde,
taşeronların Gelir Vergisi Kanununun 42 nci madde kapsamındaki durumları,
taahhüt ettikleri kısmın mahiyet itibarıyla inşaat ve onarım işi kapsamında olup
olmadığı ve süre olarak yıllara sirayet edip etmediğine göre tespit edilecektir.
Özelge talep formu eki alt yüklenici ve taşeron sözleşmelerinden, sözleşme
konularının hızlı tren projesi kapsamında fore kazık imalatı, sanat yapılarının beton
ve demir imalatı, beton kesme ve ankraj uygulamaları, istasyon mekanik işleri ve
altyapı inşaatı işleri olduğu görülmektedir.
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, Şirketinizce gerçekleştirilen demir
yolu hattı, tramvay, finiküler, monoray, metro ve şehir içi raylı ulaşım sistemleri
inşaat ve onarım işine ilişkin olarak alt yükleniciler tarafından taahhüt edilen işlerin;
istihkak ve hakedişe bağlı taahhüt unsuru taşıyan inşaat işi olması, Şirketinizin
üstlendiği söz konusu inşaat ve onarım işlerinin bir parçası olması ve birden fazla
yıla sirayet etmesi halinde, alt yüklenicilere 1/4/2025 tarihinden itibaren ödenen hak
ediş tutarları üzerinden Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi gereğince %1 oranında vergi kesintisi yapılması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.