YTB sahibi mükelef adına imal edilecek 24 adet tank için DİİB kapsamında ithal edilecek paslanmaz çelik sacların KDV ye tabi olup olmadığı
Özelge: YTB sahibi mükelef adına imal edilecek 24 adet
tank için DİİB kapsamında ithal edilecek paslanmaz çelik
sacların KDV ye tabi olup olmadığı
Sayı:
93767041-130[Geçici 17-2012/84]-161
Tarih:
21/08/2013
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
KOCAELİ VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü)
Sayı : 93767041-130[Geçici 17-2012/84]-161 21/08/2013
Konu : YTB sahibi mükelef adına imal edilecek 24 adet tank için
DİİB kapsamında ithal edilecek paslanmaz çelik sacların
KDV ye tabi olup olmadığı
İlgide kayıtlı özelge talep formunda, 22/03/2012 tarih ve B99099 sayılı Yatırım Teşvik
Belgesi sahibi ..... A.Ş. ile imzalamış olduğunuz iş sözleşmesine istinaden söz konusu Yatırım Teşvik
Belgesi eki makine ve teçhizat listesinde yer alan 24 adet tankın şirketinizce üretilerek ilgili
firmanın maden işletmesine ait yatırım sahasında kurulumunun yapılacağı ve söz konusu işin
02/06/2013 tarihinde tamamlanacağı belirtilerek firmanızın sahip olduğu D3 kodlu DİİB (Direkt
ihracat yapmayan ihracat sayılan satış ve teslimler yapan firmaların sahip olduğu DİİB) ile üretimini
yapacağınız 24 adet tankın imalatında kullanılmak üzere ham ve yardımcı madde ithalinin KDV ye
tabi olup olmadığı ile söz konusu işin yıllara sari inşaat işi kapsamında değerlendirilip
değerlendirilmeyeceği hususlarında Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.
KATMA DEĞER VERGİSİ YÖNÜNDEN:
3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanununun;
-1l/1-a maddesinde, ihracat teslimlerinin katma değer vergisinden istisna olduğu,
-11/1-c maddesinde, ihraç edilmek şartıyla imalatçılar tarafından kendilerine teslim edilen
mallara ait katma değer vergisinin, ihracatçılar tarafından ödenmeyeceği, mükelleflerce tahsil
edilmeyen ancak ilgili dönem beyannamesinde beyan edilecek olan bu verginin, vergi dairesince
tarh ve tahakkuk ettirilerek tecil olunacağı, söz konusu malların, ihracatçıya teslim tarihini takip
eden ay başından itibaren 3 ay içinde ihraç edilmesi halinde, tecil edilen vergi terkin olunacağı,
-12 nci maddesinde bir teslimin ihracat teslimi sayılabilmesi için teslimin yurt dışındaki
müşteriye yapılması ve teslim konusu malın Türkiye Cumhuriyeti gümrük bölgesinden çıkarak bir
dış ülkeye vasıl olması gerektiği,
-13/d maddesinde Yatırım Teşvik Belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki makine ve
teçhizat teslimlerinin KDV den istisna olduğu,
-19 uncu maddesinde, diğer kanunlardaki vergi muaflık ve istisna hükümlerinin bu vergi
bakımından geçersiz olduğu, katma değer vergisine ilişkin istisna ve muafiyetlerin ancak bu Kanuna
hüküm eklenmek veya bu Kanunda değişiklik yapılmak suretiyle düzenleneceği,
-Geçici 17 nci maddesinde, dahilde işleme ve geçici kabul rejimi kapsamında ihraç edilecek
malların üretiminde kullanılacak maddelerin 31/12/2015 tarihine kadar tesliminde Katma Değer
Vergisi Kanununun 11 inci maddesinin 1 numaralı fıkrasının (c) bendi hükümlerine göre, bölgeler,sektörler veya mal grupları itibariyle işlem yaptırmaya Bakanlar Kurulunun yetkili olduğu, bu
maddenin uygulanmasında ihracat süresi olarak anılan bentteki süre yerine bu rejimlerle öngörülen
sürelerin esas alınacağı, ihracatın şartlara uygun olarak gerçekleştirilmemesi halinde zamanında
alınmayan verginin, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte alıcıdan tahsil edileceği,
hüküm altına alınmıştır.
Yatırım teşvik belgesi eki makine ve teçhizat listesinde yer alan ve firmanızca imal edilecek
24 adet tankın yatırım teşvik belgesi sahibi mükellefe teslimi 69 ve 87 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğlerinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde KDV den istisnadır.
Dış Ticaret mevzuatında ihracat olarak değerlendirilen ancak KDV Kanununda belirtilen
şartları taşımayan işlemlerin ihracat istisnası kapsamında değerlendirilmesi mümkün
bulunmadığından, yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan yatırım mallarını üreterek yatırım
teşvik belgesi sahibi yatırımcılara teslim eden imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimlerde
ihracat istisnası uygulanması mümkün değildir.
Buna göre, Yatırım Teşvik Belgesi sahibi şirket ile imzalamış olduğunuz sözleşmeye istinaden
şirketinizce üretilerek ilgili firmanın yatırım sahasında kurulumu yapılacak 24 adet tankın
imalatında kullanılmak üzere ham ve yardımcı madde ithalininin firmanızın sahip olduğu D3 kodlu
DİİB (Direkt ihracat yapmayan ihracat sayılan satış ve teslimler yapan firmaların sahip olduğu DİİB)
ile yapılması, söz konusu tankların ihraç edilmeyecek olması nedeniyle tecil-terkin uygulanması
kapsamında değerlendirilmeyecektir.
KURUMLAR VERGİSİ YÖNÜNDEN:
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinde, "Birden fazla takvim yılına sirayet
eden inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarım işlerinde kar veya zarar işin bittiği yıl kati
olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak, mezkur yıl beyannamesinde gösterilir."
hükmüne yer verilmiştir.
Bir işin Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesi kapsamına giren inşaat ve onarma
işlerinden olması için; yapılan işin inşaat ve onarma işi olması, birden fazla takvim yılına sirayet
etmesi ve taahhüde bağlı olarak yapılması gerekmektedir.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde,
Gelir Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve onarım
işleri ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hak ediş ödemeleri üzerinden kurumlar
vergisi kesintisi yapılacağı hükme bağlanmış olup, söz konusu kesinti oranı 2009/14594 sayılı
Bakanlar Kurulu kararı ile %3 olarak belirlenmiştir.
Öte yandan, 4735 sayılı Kamu İhale Kanununun 4 üncü maddesinin "Tanımlar" başlıklı
bölümünde;
"Yapım: Bina, karayolu, demiryolu, otoyol, havalimanı, rıhtım, liman, tersane, köprü, tünel,
metro, viyadük, spor tesisi, alt yapı, boru iletim hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji
santrali, rafineri tesisi, sulama tesisi, toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat
işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihrazat, nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon,
çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işleri"
şeklinde tanımlanmıştır.
Diğer taraftan, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 44 üncü maddesinde; inşaat ve onarma
işlerinde geçici ve kesin kabul usulüne tabi olan hallerde geçici kabulün yapıldığını gösteren
tutanağın idarece onaylandığı tarihin, diğer hallerde işin fiilen tamamlandığı veya fiilen bırakıldığı
tarihin bitim tarihi olarak kabul edileceği ayrıca, bitim tarihinden sonra bu işlerle ilgili olarak
yapılan giderlerin ve her ne nam ile olursa olsun elde edilen hasılatın, bu giderlerin yapıldığı veya
hasılatın elde edildiği yılın kâr veya zararının tespitinde dikkate alınacağı hükme bağlanmıştır. Bu hüküm ve açıklamalara göre; inşaat ve onarım işlerinden ayrı olarak taahhüt konusu olan
ve maden işletmesinde kullanılacak tankların imali ve montajı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci
maddesinde belirtilen inşaat ve onarım işi kapsamında değerlendirilemeyeceğinden söz konusu işler
nedeniyle tevkifat yapılmaması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.