Yurt Dışına Verilen Peyzaj Projesi Hizmeti İçin Yurt Dışından Alınan Hizmetlerin Vergilendirilmesi Hk.

T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı

Gelir Kanunları KDV ve ÖTV Grup Müdürlüğü

 

 

 

 

Sayı

:

E-84974990-130[KDV-2/İ/9-2021/30]-613914

25.12.2023

Konu

:

Yurt Dışına Verilen Peyzaj Projesi Hizmeti İçin Yurt Dışından Alınan Hizmetlerin Vergilendirilmesi Hk.

 

         

 

 

 

 

İlgi

:

… tarihli özelge talep formunuz.

 

 

İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda; firmanızın yurt içi ve yurt dışına peyzaj projeleri hazırladığı, bu kapsamda Türkiye'de mukim bir firma tarafından Gürcistan mukimi firmaya yapılan peyzaj projesi işine ilişkin olarak proje çizim hizmeti verdiğiniz, faturasını düzenleyerek hesaplanan katma değer vergisi (KDV) üzerinden gerekli tevkifat işlemlerini de gerçekleştirdiğiniz, ancak bahse konu peyzaj projelerinin hazırlanabilmesi için gerekli olan yine Gürcistan'da bulunan başka bir firmadan projelerin onay ve sunum zorunluluğu zemin etütleri, üç boyutlu maketleri, proje tanıtım işleri, toprak yapısı ve iklim bilgileri konularında hizmet aldığınız belirtilerek, yapılacak ödemelerden çifte vergilendirmeyi önleme anlaşması kapsamında stopaj ve KDV tevkifatı yapılıp yapılmayacağı hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.

 

ÇİFTE VERGİLENDİRMEYİ ÖNLEME ANLAŞMASI VE KURUMLAR VERGİSİ MEVZUATI AÇISINDAN:

 

5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında, Kanunun birinci maddesinde sayılı kurumlardan kanuni ve iş merkezlerinin her ikisi de Türkiye'de bulunmayanların sadece Türkiye'de elde ettikleri kazançları üzerinden vergilendirileceği hükme bağlanmış ve aynı maddenin üçüncü fıkrasında da dar mükellefiyette kurum kazancının hangi kazanç ve iratlardan oluştuğu belirtilmiştir.

 

Kurumlar Vergisi Kanununun 30 uncu maddesinde, dar mükellefiyete tabi kurumların maddede bentler halinde sayılan kazanç ve iratları üzerinden, bu kazanç ve iratları avanslar da dahil olmak üzere nakden veya hesaben ödeyen veya tahakkuk ettirenler tarafından kurumlar vergisi kesintisi yapılacağı belirtilmiş olup, anılan maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde serbest meslek kazançlarından, ikinci fıkrasında ise ticari veya zirai kazanca dahil olup olmadığına bakılmaksızın telif, imtiyaz, ihtira, işletme, ticaret unvanı, marka ve benzeri gayrimaddi hakların satışı, devir ve temliki karşılığında nakden veya hesaben ödenen veya tahakkuk ettirilen bedeller üzerinden kurumlar vergisi kesintisi yapılacağı hükme bağlanmıştır. Vergi kesintisi oranları, 2009/14593 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca petrol arama faaliyetleri dolayısıyla sağlanacak kazançlarda % 5, diğer serbest meslek kazançlarında % 20, gayrimaddi hak bedeli ödemelerinde de % 20 olarak belirlenmiştir.

 

Öte yandan, anılan Kanunun 30 uncu maddesinde, bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde değinilen ve Gelir Vergisi Kanununda belirtilen birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve onarım işleri dışında, ticari kazanç niteliğindeki ödemeler üzerinden vergi kesintisi yapılacağına dair bir hükme yer verilmemiştir.

 

15/02/2010 tarihinden itibaren yürürlükte bulunan "Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması"nın hükümleri 1/1/2011 tarihinden itibaren uygulanmaktadır.

 

Anlaşmanın ''Serbest Meslek Faaliyetleri'' başlıklı 14 üncü maddesinin kapsamına yalnızca gerçek kişilerce yürütülen serbest meslek faaliyetleri girdiği için firmanızın Gürcistan'da bulunan bir firmadan aldığı projelerin onay ve sunum zorunluluğu zemin etütleri, üç boyutlu maketler, proje tanıtım işleri, toprak yapısı ve iklim bilgilerine ilişkin hizmetlerin Anlaşmanın "Ticari Kazançlar" başlıklı 7 nci maddesi kapsamında değerlendirilmesi gerekmektedir.

 

Anlaşmanın "Ticari Kazançlar" başlıklı 7 nci maddesinin 1 inci fıkrasında;

 

"1. Bir Akit Devlet teşebbüsüne ait kazanç, söz konusu teşebbüs diğer Akit Devlette yer alan bir işyeri vasıtasıyla ticari faaliyette bulunmadıkça, yalnızca bu Devlette vergilendirilecektir. Eğer teşebbüs yukarıda bahsedilen şekilde ticari faaliyette bulunursa, teşebbüsün kazançları yalnızca işyerine atfedilebilen miktarla sınırlı olmak üzere bu diğer Devlette vergilendirilebilir."

 

hükmü yer almaktadır.

 

Anılan Anlaşmanın "İşyeri" başlıklı bir örneği ekli 5 inci maddesinde ise işyeri, "bir teşebbüsün işinin tamamen veya kısmen yürütüldüğü işe ilişkin sabit bir yer" olarak tanımlanmış olup, hangi hallerde diğer Devlette işyeri oluşup oluşmayacağı açıkça belirtilmiştir.

 

Bu kapsamda, Gürcistan mukimi şirketin Anlaşmanın 5 inci maddesi kapsamında Türkiye'de bir işyerine sahip olmaksızın sunduğu söz konusu hizmetler dolayısıyla elde edeceği gelirleri vergileme hakkı, Anlaşmanın yukarıda yer verilen 7 nci maddesinin 1 inci fıkrası uyarınca yalnızca Gürcistan'a ait olacaktır.

 

Ancak, bu hizmetin Türkiye'de bir işyeri vasıtasıyla ifa edilerek gelir elde edilmesi durumunda ise, bu işyerine atfedilebilen gelir miktarıyla sınırlı olmak üzere, Türkiye de vergileme hakkına sahip olacaktır.

 

Türkiye'nin de vergilendirme hakkı bulunduğu durumlarda, Türkiye'de ödenen vergiler Anlaşmanın "Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi Yöntemi" başlıklı 22 nci maddesinin 1 inci fıkrası çerçevesinde Gürcistan'da ödenecek vergilerden mahsup edilebilecektir.

 

KATMA DEĞER VERGİSİ MEVZUATI AÇISINDAN:

 

3065 sayılı KDV Kanununun;

 

-1/1 inci maddesinde, Türkiye'de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetlerin KDV'ye tabi olduğu,

 

-4/1 inci maddesinde, hizmetin, teslim ve teslim sayılan haller ile mal ithalatı dışında kalan işlemler olduğu ve bu işlemlerin bir şeyi yapmak, işlemek, meydana getirmek, imal etmek, onarmak, temizlemek, muhafaza etmek, hazırlamak, değerlendirmek, kiralamak, bir şeyi yapmamayı taahhüt etmek gibi şekillerde gerçekleşebileceği,

 

-6/b maddesinde, işlemlerin Türkiye'de yapılmasının, hizmetin Türkiye'de yapılmasını veya hizmetten Türkiye'de faydalanılmasını ifade ettiği,

 

-9/1 inci maddesinde, mükellefin Türkiye içinde ikametgahının, iş yerinin, kanuni merkezi ve iş merkezinin bulunmaması hallerinde ve gerekli görülen diğer hallerde Hazine ve Maliye Bakanlığının, vergi alacağının emniyet altına alınması amacıyla, vergiye tabi işlemlere taraf olanları verginin ödenmesinden sorumlu tutabileceği

 

hüküm altına alınmıştır.

 

KDV tevkifatı uygulamasına ilişkin ayrıntılı açıklamalara KDV Genel Uygulama Tebliğinin (I/C-2.) bölümünde yer verilmiş olup, Tebliğin (I/C-2.1.2.1.1.) bölümünde,

 

''3065 sayılı Kanunun 1 inci maddesine göre bir hizmetin KDV'nin konusuna girebilmesi için Türkiye'de ifa edilmesi gerekmektedir. Aynı Kanunun (6/b) maddesinde ise Türkiye'de yapılan veya faydalanılan hizmetlerin Türkiye'de ifa edilmiş sayılacağı hükme bağlanmıştır.

 

Buna göre, ikametgâhı, işyeri, kanuni merkezi ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayanların Türkiye'de yaptığı hizmetler ile bunların yurt dışında yaptığı ancak Türkiye'de faydalanılan hizmetler KDV'ye tabi olacaktır.

 

Bu gibi hizmet ifalarında mükellef, esas olarak hizmeti ifa eden olmakla birlikte, Türkiye'de ikametgâhı, işyeri, kanuni merkezi ve iş merkezi bulunmadığından, KDV'nin tamamı, hizmetten faydalanan yurt içindeki muhatap tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edilip ödenecektir.

 

Hizmetin vergiden müstesna olması ve hizmetin yurt dışında yapılıp hizmetten yurt dışında faydalanılması halinde, mükellef veya sorumlu sıfatıyla KDV beyan edilmeyecektir.

 

KDV'nin sorumlu sıfatıyla beyan edilmesi için hizmetten Türkiye'de faydalanan muhatabın KDV mükellefi olması şart değildir. KDV mükellefiyeti bulunmayanlar da söz konusu hizmetler nedeniyle KDV tevkifatı yaparak 2 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan etmek ve ödemek zorundadır."

 

açıklamalarına yer verilmiştir.

 

Buna göre, yurt içi mukimi firmaya vermiş olduğunuz peyzaj projesi çizim hizmetine ilişkin olarak, Gürcistan'da bulunan başka bir firmadan projelerin onay ve sunum zorunluluğu nedeniyle zemin etütleri, üç boyutlu maketler, proje tanıtım işleri, toprak yapısı ve iklim bilgileri konularında almış olduğunuz hizmetten Türkiye'de yararlanılması nedeniyle, bu hizmetler KDV'ye tabi olacak ve söz konusu KDV Şirketiniz tarafından 2 No.lu KDV beyannamesiyle sorumlu sıfatıyla beyan edilip ödenecektir.

 

Bilgi edinilmesini rica ederim.

 

 

 

 

(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.