Yurt dışında yapılan imalat işi için yurt dışından alınan malların Ba formuna dahil edilip edilmeyeceği.
Özelge: Yurt dışında yapılan imalat işi için yurt dışından
alınan malların Ba formuna dahil edilip edilmeyeceği hk.
Sayı:
70280967-105[VUK-2012/6]-72
Tarih:
19/04/2013
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
KOCAELİ VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü
Sayı : 70280967-105[VUK-2012/6]-72 19/04/2013
Konu : Yurt dışında yapılan imalat işi için yurt dışından alınan
malların Ba formuna dahil edilip edilmeyeceği.
İlgide kayıtlı dilekçenizde; Irak Nasiriya şehrinde asfalt fabrikasının eksik ünitelerinin çelik
konstrüksiyon, imalat, montaj işlerini yaptığınızı, kullanılan malzemeleri Irak'tan aldığınızı, Irak'tan
alınan faturaların Ba-Bs konusuna girip girmeyeceği hakkında özelge talep etmiş bulunmaktasınız.
I- GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN;
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinde; "Kanunun 1 inci maddesinde
sayılı kurumlardan kanuni veya iş merkezi Türkiye'de bulunanlar, gerek Türkiye içinde gerekse
Türkiye dışında elde ettikleri kazançların tamamı üzerinden vergilendirilirler." hükmü yer almakta
olup Kanunun 6 ncı maddesinde de; kurumlar vergisinin, Kanunun birinci maddesinde yazılı
mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safi kurum kazancı üzerinden hesaplanacağı,
safi kurum kazancının tespitinde Gelir Vergisi Kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümlerinin
uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
5520 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde; yurt dışında yapılan
inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanarak Türkiye'de genel sonuç hesaplarına
intikal ettirilen kazançlar kurumlar vergisinden istisna edilmiştir.
1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin "5.9. Yurt dışında yapılan inşaat, onarım,
montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanan kazançlarda istisna" başlıklı bölümünde;
" Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi ile yurtdışında
yapılan inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanarak Türkiye'de genel sonuç
hesaplarına aktarılan kazançlar, herhangi bir koşula bağlanmaksızın kurumlar vergisinden istisna
edilmiştir.
...
Benzer şekilde, anılan fıkranın (h) bendi ile de yurt dışında bulunan işyerleri veya daimi
temsilcileri aracılığıyla yapılan ve yurt dışında vergilendirilen inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik
hizmetlerden sağlanan kazançların (vergi yükü oranına bakılmaksızın), ayrıca yurt içinde de
vergilendirilmesinin önüne geçilmesi amacıyla bu kazançlar kurumlar vergisinden istisna edilmiştir.
Bu istisnanın uygulanması açısından, yurt dışında yapılan inşaat, onarım, montaj işleri ile
teknik hizmetlerden sağlanan kazançların Türkiye'ye getirilmesi zorunluluğu bulunmamaktadır. Söz
konusu kazançların Türkiye'de genel sonuç hesaplarına intikal ettirilmesi istisnadan yararlanılması
için yeterlidir....."
açıklamaları yapılmıştır.
Belge düzenine ilişkin hükümler 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227-242 maddeleri
arasında düzenlenmiş olup 227 nci maddesinin birinci fıkrasında, "Bu Kanunda aksine hüküm
olmadıkça bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebetlere ait olan kayıtların
tevsiki mecburidir." hükmüne yer verilmiştir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 4 üncü maddesinde, bina, karayolu, demiryolu, otoyol,
havalimanı, rıhtım, liman, tersane, köprü, tünel, metro, viyadük, spor tesisi, alt yapı, boru iletim
hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji santrali, rafineri tesisi, sulama tesisi, toprak
ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihzarat,
nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon, çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma, güçlendirme ve
montaj işleri ile benzeri işler yapım olarak tanımlanmıştır.
Bu hüküm ve açıklamalara göre, yurt dışında yapılan Irak'ta yürütülen "asfalt fabrikasının
eksik ünitelerinin çelik konstrüksiyon, imalat, montaj" işinin yukarıda belirtilen işler kapsamında
olması halinde, söz konusu işlerden elde edilen ve genel sonuç hesaplarına intikal ettirilen
kazancın kurumlar vergisinden istisna edilmesi mümkündür.
Öte yandan, Irak'ta yapılacak taahhüt işinden elde edilecek kazancın anılan istisnadan
yararlanabilmesi için, şirketinizce bu işe ilişkin düzenlenecek faturalar ile Irak'tan alınan
malzemelere ilişkin şirketinize kesilecek faturalara, yurt dışında yapılan işe ilişkin olduğuna ilişkin
şerh konulması, düzenlenen bu faturalarının da yalnızca yurt dışı işe ilişkin kazancın tespitinde
dikkate alınarak Türkiye'deki kazancınız ile ilişkilendirilmemesi ve kayıtlarda da ayrı izlenmesi
gerekmektedir. Ayrıca, bahse konu işin yurt dışında şirketinizce taahhüt edilerek yapıldığının ilgili
makamlardan alınacak belgelerle tevsik edilmesi gerekmektedir.
II-VERGİ USUL KANUNU YÖNÜNDEN;
213 Sayılı Vergi Usul Kanununun 148, 149 ve Mükerrer 257 inci maddelerinin Maliye
Bakanlığına verdiği yetkiye dayanılarak, 350 Sıra No'lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğiyle, bilanço
esasına göre defter tutan mükelleflerin belirli bir haddi aşan mal ve hizmet alımlarını "Mal ve
Hizmet Alımlarına ilişkin Bildirim Formu (Form Ba)" ile; mal ve hizmet satışlarını ise "Mal ve
Hizmet Satışlarına ilişkin Bildirim Formu (Form Bs)" ile bildirmeleri yükümlülüğü getirilmiş, 362 ve
381 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleriyle bu yükümlülüğe ilişkin açıklamalar yapılmış,
söz konusu yükümlülüğün 2010 yılı ve müteakip yılların aylık dönemlerinde yerine getirilmesinde
uygulanacak usul ve esaslar ile bildirim hadleri 396 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile
yeniden belirlenmiştir.
Anılan Tebliğin 1.2.1. bölümünde; "Bildirim mecburiyeti bulunan mükelleflerce, belirlenen
hadler çerçevesinde yapılan her türlü mal ve/veya hizmet alış ve satışları, bunlara ilişkin belgenin
türüne (Fatura, irsaliyeli fatura, serbest meslek makbuzu, müstahsil makbuzu, gider pusulası,
akaryakıt pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihaz fişi, sigorta komisyon gider belgesi ve yolcu
bileti gibi) bakılmaksızın Ba-Bs bildirim formlarına dahil edilecektir"
1.2.2. bölümünde de; "Mükelleflerin 2010 yılı ve müteakip yılların aylık dönemlerine ilişkin
mal ve/veya hizmet alışları ile mal ve/veya hizmet satışlarına uygulanacak had 5.000 TL olarak
yeniden belirlenmiştir. Buna göre, bir kişi veya kurumdan katma değer vergisi hariç 5.000 TL ve
üzerindeki mal ve/veya hizmet alışları, "Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Ba)"
ile; bir kişi veya kuruma katma değer vergisi hariç 5.000 TL ve üzerindeki mal ve/veya hizmet
satışları ise "Mal ve Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)" nun Tablo II alanında
bildirilecektir."
Bu açıklamalar çerçevesinde, Ba-Bs bildirim formlarının alınmasının temel amacı piyasadaki
mal ve hizmet hareketinin takip ve analiz edilmesi olup, şirketiniz tarafından gerçekleştirilen mal
alımının Irak'tan yapılması ve alınan malların Irak'ta kullanılması nedeniyle Türkiye'de herhangi bir
mal hareketi oluşmamaktadır. Ayrıca söz konusu alımlara ilişkin belgelerin I inci bölümde yer alan
Kurumlar Vergisi Kanunu yönünden yapılan açıklamalara göre düzenlenmesi halinde Ba-Bs bildirim
formlarına dahil edilmesine gerek bulunmamaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.