Yurt dışında yapılan imalat işi için yurt dışından alınan malların Ba formuna dahil edilip edilmeyeceği.

T.C.

 GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

 KOCAELİ VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

 Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü

 Sayı :70280967-105[VUK-2012/6]-72 19/04/2013

 Konu :Yurt dışında yapılan imalat işi için yurt

 dışından alınan malların Ba formuna dahil

 edilip edilmeyeceği.

            İlgide kayıtlı dilekçenizde; Irak Nasiriya şehrinde asfalt fabrikasının eksik ünitelerinin çelik konstrüksiyon, imalat,

 montaj işlerini yaptığınızı, kullanılan malzemeleri Irak'tan aldığınızı, Irak'tan alınan faturaların Ba-Bs konusuna girip

 girmeyeceği hakkında özelge talep etmiş bulunmaktasınız.

 I- GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN;

            5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinde; "Kanunun 1 inci maddesinde sayılı kurumlardan

 kanuni veya iş merkezi Türkiye'de bulunanlar, gerek Türkiye içinde gerekse Türkiye dışında elde ettikleri kazançların

 tamamı üzerinden vergilendirilirler." hükmü yer almakta olup Kanunun 6 ncı maddesinde de; kurumlar vergisinin,

 Kanunun birinci maddesinde yazılı mükelle erin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri sa kurum kazancı üzerinden

 hesaplanacağı, sa kurum kazancının tespitinde Gelir Vergisi Kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümlerinin

 uygulanacağı hükme bağlanmıştır.

            5520 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde; yurt dışında yapılan inşaat, onarım, montaj

 işleri ile teknik hizmetlerden sağlanarak Türkiye'de genel sonuç hesaplarına intikal ettirilen kazançlar kurumlar

 vergisinden istisna edilmiştir.

            1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin "5.9. Yurt dışında yapılan inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik

 hizmetlerden sağlanan kazançlarda istisna" başlıklı bölümünde;

            " Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi ile yurtdışında yapılan inşaat, onarım,

 montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanarak Türkiye'de genel sonuç hesaplarına aktarılan kazançlar, herhangi bir

 koşula bağlanmaksızın kurumlar vergisinden istisna edilmiştir.

 ...

            Benzer şekilde, anılan fıkranın (h) bendi ile de yurt dışında bulunan işyerleri veya daimi temsilcileri aracılığıyla

 yapılan ve yurt dışında vergilendirilen inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanan kazançların (vergi

 yükü oranına bakılmaksızın), ayrıca yurt içinde de vergilendirilmesinin önüne geçilmesi amacıyla bu kazançlar kurumlar

 vergisinden istisna edilmiştir.

            Bu istisnanın uygulanması açısından, yurt dışında yapılan inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik hizmetlerden

 sağlanan kazançların Türkiye'ye getirilmesi zorunluluğu bulunmamaktadır. Söz konusu kazançların Türkiye'de genel

 sonuç hesaplarına intikal ettirilmesi istisnadan yararlanılması için yeterlidir....."

 açıklamaları yapılmıştır.

            Belge düzenine ilişkin hükümler 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227-242 maddeleri arasında düzenlenmiş olup

 227 nci maddesinin birinci fıkrasında, "Bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü

 şahıslarla olan münasebetlere ait olan kayıtların tevsiki mecburidir." hükmüne yer verilmiştir.

            4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 4 üncü maddesinde, bina, karayolu, demiryolu, otoyol, havalimanı, rıhtım,

 liman, tersane, köprü, tünel, metro, viyadük, spor tesisi, alt yapı, boru iletim hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj,

 enerji santrali, ra neri tesisi, sulama tesisi, toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat işleri ve bu işlerle

 ilgili tesisat, imalat, ihzarat, nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon, çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma,

 güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri işler yapım olarak tanımlanmıştır.

            Bu hüküm ve açıklamalara göre, yurt dışında yapılan Irak'ta yürütülen "asfalt fabrikasının eksik ünitelerinin çelik

 konstrüksiyon, imalat, montaj" işinin yukarıda belirtilen işler kapsamında olması halinde, söz konusu işlerden elde edilen

 ve genel sonuç hesaplarına intikal  ettirilen kazancın kurumlar vergisinden istisna edilmesi mümkündür.

            Öte yandan, Irak'ta yapılacak taahhüt işinden elde edilecek kazancın anılan istisnadan yararlanabilmesi için,

 şirketinizce bu işe ilişkin düzenlenecek faturalar ile Irak'tan alınan malzemelere ilişkin şirketinize kesilecek faturalara, yurt

 dışında yapılan işe ilişkin olduğuna ilişkin şerh konulması, düzenlenen bu faturalarının da yalnızca yurt dışı işe ilişkin

 kazancın tespitinde dikkate alınarak Türkiye'deki kazancınız ile ilişkilendirilmemesi ve kayıtlarda da ayrı izlenmesi

 gerekmektedir. Ayrıca, bahse konu işin yurt dışında şirketinizce taahhüt edilerek yapıldığının ilgili makamlardan alınacak

 belgelerle tevsik edilmesi gerekmektedir.

 II-VERGİ USUL KANUNU YÖNÜNDEN;

            213 Sayılı Vergi Usul Kanununun 148, 149 ve Mükerrer 257 inci maddelerinin Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye

 dayanılarak, 350 Sıra No'lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğiyle, bilanço esasına göre defter tutan mükelle erin belirli bir

 haddi aşan mal ve hizmet alımlarını "Mal ve Hizmet Alımlarına ilişkin Bildirim Formu (Form Ba)" ile; mal ve hizmet

 satışlarını ise "Mal ve Hizmet Satışlarına ilişkin Bildirim Formu (Form Bs)" ile bildirmeleri yükümlülüğü getirilmiş, 362 ve

 381 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleriyle bu yükümlülüğe ilişkin açıklamalar yapılmış, söz konusu

 yükümlülüğün 2010 yılı ve müteakip yılların aylık dönemlerinde yerine getirilmesinde uygulanacak usul ve esaslar ile

 bildirim hadleri 396 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile yeniden belirlenmiştir.

            Anılan Tebliğin 1.2.1.bölümünde; "Bildirim mecburiyeti bulunan mükelle erce, belirlenen hadler çerçevesinde

 yapılan her türlü mal ve/veya hizmet alış ve satışları, bunlara ilişkin belgenin türüne (Fatura, irsaliyeli fatura, serbest

 meslek makbuzu, müstahsil makbuzu, gider pusulası, akaryakıt pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihaz şi, sigorta

 komisyon gider belgesi ve yolcu bileti gibi) bakılmaksızın Ba-Bs bildirim formlarına dahil edilecektir"

            1.2.2. bölümünde de; "Mükelle erin 2010 yılı ve müteakip yılların aylık dönemlerine ilişkin mal ve/veya hizmet

 alışları ile mal ve/veya hizmet satışlarına uygulanacak had 5.000 TL olarak yeniden belirlenmiştir. Buna göre, bir kişi veya

 kurumdan katma değer vergisi hariç 5.000 TL ve üzerindeki mal ve/veya hizmet alışları, "Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin

 Bildirim Formu (Form Ba)" ile; bir kişi veya kuruma katma değer vergisi hariç 5.000 TL ve üzerindeki mal ve/veya hizmet

 satışları ise "Mal ve Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)" nun Tablo II alanında bildirilecektir."

            Bu açıklamalar çerçevesinde, Ba-Bs bildirim formlarının alınmasının temel amacı piyasadaki mal ve hizmet

 hareketinin takip ve analiz edilmesi olup, şirketiniz tarafından gerçekleştirilen mal alımının Irak'tan yapılması ve alınan

 malların Irak'ta kullanılması nedeniyle Türkiye'de herhangi bir mal hareketi oluşmamaktadır. Ayrıca söz konusu alımlara

 ilişkin belgelerin I inci bölümde yer alan Kurumlar Vergisi Kanunu yönünden yapılan açıklamalara göre düzenlenmesi

 halinde Ba-Bs bildirim formlarına dahil edilmesine gerek bulunmamaktadır.

            Bilgi edinilmesini rica ederim.

 (*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

 (**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu illeriniz dolayısıyla vergi tarh

 edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.