Yurt dışında yapılan petrol ve doğal gaz arama faaliyetinin Kurumlar Vergisi yönünden değerlendirilmesi Hk.

Yurt dışında yapılan petrol ve doğal gaz arama

faaliyetinin Kurumlar Vergisi yönünden

değerlendirilmesi.

Kanun Numarası

5520

Kanun

KURUMLAR VERGİSİ KANUNU

Özelge NO

38418978-125-228696

Özelge Tarihi

25.04.2025

T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

Ankara Defterdarlığı

Gelir Kanunları Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü

Sayı:E-38418978-125-....

Konu

Yurt dışında yapılan petrol ve

doğal gaz arama faaliyetinin

Kurumlar Vergisi yönünden

değerlendirilmesi.

25.04.2025

İlgi

İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda;

- Şirketiniz tarafından maden ve enerji (petrol, doğalgaz vs.) projelerine yönelik

mühendislik ve danışmanlık hizmetleri verildiği,

- ... sınırlarında yer alan sahadaki petrol ve doğalgaz arama faaliyetleri projesi

kapsamında, iş sahibi ülke mukimi .... Limited unvanlı şirket ile yapılan sismik ve

jeolojik araştırma, yer çekimi ve manyetik veri toplama, işleme ve yorumlama

faaliyetlerini içeren sözleşme imzalandığı ve ilgili ülkede faaliyete başlandığı

belirtilmiş olup bu faaliyet kapsamındaki kazancın,

- 6491 sayılı Kanuna göre, petrol arama ve üretme faaliyetlerindeki kurumlar

vergisi istisnasına tabi olup olmadığı,

- Kurumlar Vergisi Kanununa göre, yurt dışında verilen inşaat, onarım ve teknik

hizmetler kapsamındaki istisnadan yararlanıp yararlanamayacağı,

- Kurumlar Vergisi Kanununa göre, yurt dışına verilen mühendislik

hizmetlerindeki indirim kapsamında değerlendirilip değerlendirilemeyeceği

hususlarında Başkanlığımız görüşü sorulmuştur.

I. Çifte Vergilemeyi Önleme Anlaşması Yönünden

01/01/1989 tarihinden itibaren uygulanmakta olan "Türkiye Cumhuriyeti ile

Pakistan İslam Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte

Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması"nın

(Anlaşma) "Serbest Meslek Faaliyetleri" başlıklı 14 üncü maddesinin 2 nci fıkrasında;

"2. Bir Akit Devlet teşebbüsünün serbest meslek faaliyetleri veya benzer nitelikteki

diğer faaliyetler dolayısıyla elde ettiği gelir, yalnız bu Devlette vergilendirilebilecektir.

Bununla beraber, eğer bu faaliyetler diğer Devlette icra edilirse ve eğer:

a) Teşebbüs, bu faaliyetleri icra etmek üzere bu diğer Devlette bir işyerine sahip

olursa veya

b) Faaliyetlerin icra edildiği süre veya süreler, bir mali yılda toplam 183 günü

aşarsa,

söz konusu gelir, aynı zamanda bu diğer Akit Devlette de vergilendirilebilir.

Böyle bir durumda olayına göre, ya yalnızca söz konusu işyerine atfedilebilen

gelir, ya da yalnızca bu diğer Devlette icra edilen faaliyetlere atfedilebilen gelir, bu

diğer Devlette vergilendirilebilir.

3.a) Bu Maddenin 1 inci 2 nci fıkra hükümlerine bakılmaksızın, bir Türkiye

mukiminin serbest meslek faaliyetleri veya teknik hizmetler de dahil, bağımsız

nitelikdeki diğer faaliyetler dolayısıyla Pakistan'da elde ettiği gelir, Pakistan vergi

kanunlarına göre Pakistan'da vergilendirilebilir; ancak bu şekilde alınacak vergi

gayrisafi hasılatın % 10 unu aşmayacaktır."

hükümleri yer almaktadır.

Bu kapsamda, şirketiniz tarafından .... gerçekleştirilen sismik ve jeolojik

αιaτlha, yei geΚ

için yapılan ödemelerin Anlaşmanın "Serbest Meslek Faaliyetleri" başlıklı 14 üncü

maddesi kapsamında değerlendirilmesi gerekmektedir.

Söz konusu faaliyetlerin şirketiniz tarafından Pakistan'daki işyeriniz aracılığıyla

icra edilmesi veya söz konusu faaliyetlerin Pakistan'da icra edildiği süre veya

sürelerin, bir mali yılda toplam 183 günü aşması durumunda, bu faaliyetlerden elde

edilen gelirler Pakistan'da da vergilendirilebilecektir. Bahsi geçen koşulların

sağlanmadığı durumlarda ise bu faaliyetlerden elde edilen gelirler yalnızca

Türkiye'de vergilendirilebilecektir.

Şirketinizin .... bir işyerinin bulunup bulunmadığı Anlaşmanın "İşyeri" başlıklı 5 inci

maddesine göre belirlenecektir. Söz konusu maddenin 1 inci fıkrasında işyeri tanımı

yapılmıştır. Bu tanıma göre işyeri, bir teşebbüsün işinin tamamen veya kısmen

yürütüldüğü işe ilişkin sabit bir yer anlamına gelmektedir.

Bu çerçevede, şirketinizce ... mukimi firmayla yapılan sözleşmeye göre

yürütülecek söz konusu faaliyetler bu sözleşmede belirtilen süre içerisinde ... mukimi

firmanın .... iş sahasında icra edileceğinden, Anlaşmanın 5 inci maddesinin 1 inci

fıkrası kapsamında, şirketinizin .... işyerinin bulunduğunun kabul edilmesi

gerekmektedir.

II. Kurumlar Vergisi Kanunu Yönünden

5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (h)

bendinde, yurt dışında yapılan inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik hizmetlerden

sağlanarak Türkiye'de genel sonuç hesaplarına intikal ettirilen kazançların kurumlar

vergisinden istisna olduğu hükmüne yer verilmiştir.

Aynı Kanunun "Diğer indirimler" başlıklı 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ğ)

bendinde; Türkiye'de yerleşmiş olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt

dışında bulunanlara Türkiye'de verilen ve münhasıran yurt dışında yararlanılan

mimarlık, mühendislik, tasarım, yazılım, tıbbi raporlama, muhasebe kaydı tutma,

çağrı merkezi ve veri saklama hizmeti alanlarında faaliyette bulunan hizmet

işletmeleri ile ilgili bakanlığın izni ve denetimine tabi olarak eğitim ve sağlık alanında

faaliyet gösteren ve Türkiye'de yerleşmiş olmayan kişilere hizmet veren işletmelerin

münhasıran bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazancın, elde edildiği hesap dönemine

ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken tarihe kadar tamamının

Türkiye'ye transfer edilmesi şartıyla %80'inin kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde

ayrıca gösterilmek şartıyla kurumlar vergisi matrahının tespitinde indirim unsuru

olarak dikkate alınabileceği; indirimden yararlanılabilmesi için fatura veya benzeri

belgenin yurt dışındaki müşteri adına düzenlenmesi gerektiği hükme bağlanmıştır.

Öte yandan, 6491 sayılı Türk Petrol Kanununun;

- 1 nci maddesinde, "(1) Bu Kanunun amacı, Türkiye Cumhuriyeti petrol

kaynaklarının millî menfaatlere uygun olarak hızlı, sürekli ve etkili bir şekilde

aranmasını, geliştirilmesini ve üretilmesini sağlamaktır.

(2) Bu Kanun; Türkiye'de petrol arama ve üretim faaliyetlerinin düzenlenmesi,

yönlendirilmesi, teşvik edilmesi, denetlenmesi, arama ve üretim için gerekli bilgilerin

ve verilerin toplanması, değerlendirilmesi ve kullanıma sunulmasına ilişkin usul ve

esasları kapsar."

- 12 nci maddesinde, "(1) Petrol hakkı sahiplerinin, safi kazançları üzerinden

ödemekle yükümlü bulundukları vergiler ve hissedarları adına yapmaları gereken

gelir vergileri kesintisi toplamı yüzde 55 oranını geçemez.

(3) Bu Kanunda yazılı petrol işlemleri ile birlikte genel hükümlere bağlı diğer

faaliyetlerde bulunan petrol hakkı sahiplerinin petrol işlemlerine ait faaliyetleri, diğer

faaliyetlerinden ayrı olarak muhasebe kayıtlarında izlenir ve vergilendirilir. Esas

faaliyetleri bu Kanuna göre petrol işlemi olan iki veya daha fazla petrol hakkı sahibi,

aralarında bir ortaklık oluşturmuş olsa bile ayrı ayrı vergiye tabi olurlar.

(6) Bakanlıkça onaylanan arama giderleri, sondaj ferî giderleri ve ülke

ekonomisi yönünden verimli olmayan kuyuların açılma ve terk giderlerinin

aktifleştirilmesi ihtiyaridir. Bu kapsamda petrol hakkı sahibi tarafından yapılan

arama giderleri, sondaj ferî giderleri ve üretim bakımından ekonomik olmayan

kuyuların açılma ve terk giderleri dışındaki ekonomik değerin maliyeti ile bu

ekonomik değerin elde edilmesi ve üzerindeki tesisatın kurulmasına ait masraflar

petrol hakkı sahibinin tercihi doğrultusunda gider yazılarak veya aktifleştirilerek

amortisman yolu ile itfa olunur. Sermaye hesabına alınarak aktifleştirilen bu giderler

için uygulanacak amortisman oranları 213 sayılı Kanunun 316 ncı maddesi hükmüne

kıyasla her petrollü arazi için ayrı ayrı olmak üzere, rezerv durumu da dikkate

alınarak Bakanlık ve Maliye Bakanlığınca müştereken tespit edilir. Ancak, petrollü

arazinin, petrol üretiminden başka bir amaca tahsis edilmiş bulunan kısmının

maliyet ve kıymeti ile petrol işleminin sona erdiği tarihte bu petrollü arazinin petrol

hakkı sahibi bakımından haiz olduğu bakiye değer amortisman oranından indirilir."

hükümleri yer almaktadır.

Diğer taraftan, 1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin "5.9. Yurt dışında

yapılan inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanan kazançlarda

istisna" başlıklı bölümünde, "Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci

fıkrasının (h) bendi ile yurt dışında yapılan inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik

hizmetlerden sağlanarak Türkiye'de genel sonuç hesaplarına aktarılan kazançlar,

herhangi bir koşula bağlanmaksızın kurumlar vergisinden istisna edilmiştir.

Benzer şekilde, anılan fıkranın (h) bendi ile de yurt dışında bulunan işyerleri veya

daimi temsilcileri aracılığıyla yapılan ve yurt dışında vergilendirilen inşaat, onarıт,

montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanan kazançların (vergi yükü oranına

bakılmaksızın), ayrıca yurt içinde de vergilendirilmesinin önüne geçilmesi amacıyla

bu kazançlar kurumlar vergisinden istisna edilmiştir.

Teknik hizmetler esas itibariyle inşaat, onarim ve montaj işleriyle ilgili olarak

yürütülen planlama, projelendirme, mimarlık ve mühendislik, etüd, fizibilite, harita

tasarım, metraj, keşif, idari ve teknik şartname ile ihale dosyası hazırlama, ihale

değerlendirme, mesleki kontrollük, inşaat kontrollüğü, tasarım kontrollüğü, işletmeye

alma danışmanlığı, proje ve yatırım yönetimi ve benzeri hizmetleri kapsamaktadır.

Teknik hizmetlerden elde edilen kazançların da anılan istisnadan

yararlanabilmesi için bu işlerin yurt dışında bulunan işyerleri veya daimi temsilciler

aracılığıyla yapılması; yurt dışında ayrıca bir işyeri veya daimi temsilci olmadan

yapılan teknik hizmetlerin, hizmet ihracatı olarak değerlendirilmesi gerekmektedir.

Ayrıca, teknik hizmetlerin yurt dışındaki inşaat, onarım ve montaj işlerine bağlı

olarak yapılma şartı bulunmamaktadır.

İnşaat, onarım ve montaj işlerinin yurt dışında gerçekleştirilmesi için bir işyeri

bulunması gerekirken, bu işlere bağlı teknik hizmetlerin yurt dışında herhangi bir

işyeri olmaksızın Türkiye'den gerçekleştirilebilmesi de mümkün olabilmektedir. Proje

hazırlanması gibi teknik hizmetler, inşaat ve onarma işinin tamamlayıcı bir unsuru

olmasına karşın; kurumların yurt dışında devam eden bir inşaat ve onarma işi

olmadığı ya da ayrıca bir işyeri veya daimi temsilci bulundurulmadığı durumlarda,

bu faaliyetin ihracat olarak değerlendirilmesi gerekmekte olup yurt dışındaki inşaat

işine bağlı olarak Türkiye'de yapılan teknik hizmetlerden sağlanan kazançların bu

istisnadan yararlandırılması mümkün bulunmamaktadır. Dolayısıyla, kurumların yurt

dışında bir inşaat ve onarım işi varsa, buna bağlı teknik hizmetler ister Türkiye'de

isterse yurt dışında yapılsın, elde edilen kazançlar istisnadan yararlanabilecektir.

Kurumların yurt dışında yaptıkları bir inşaat ve onarım işinin bulunmaması

halinde ise ancak yurt dışında bir işyeri veya daimi temsilci aracılığıyla yaptıkları

teknik hizmetlerden elde edilen kazançlar istisnadan yararlanılabilecektir.

Bu istisnanın uygulanması açısından, yurt dışında yapılan inşaat, onarım,

montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanan kazançların Türkiye'ye getirilmesi

zorunluluğu bulunmamaktadır. Söz konusu kazançların Türkiye'de genel sonnç

hesaplarına intikal ettirilmesi istisnadan yararlanılması için yeterlidir..."

açıklamalarına yer verilmiştir.

Aynı Tebliğin "10.5. Türkiye'den yurtdışı mukimi kişi ve kurumlara verilen

hizmetler" başlıklı bölümünde konu ile ilgili açıklamalara yer verilmiş olup, Tebliğin

"10.5.2." bölümünde de indirimden faydalanmanın şartları açıklanmıştır.

Bu hüküm ve açıklamalara göre;

- 6491 sayılı Türk Petrol Kanununun 12 nci maddesinde yer alan kurumlar vergisi

istisnası, Türkiye'deki petrol arama ve üretim faaliyetlerine yönelik olduğundan, yurt

dışındaki işlemler kapsamında kurumlar vergisi istisnasından yararlanılması söz

konusu değildir.

- Sadece Türkiye'de verilen ve münhasıran yurt dışında yararlanılan faaliyetler

Kurumlar Vergisi Kanununun 10/1-(ğ) maddesinde belirtilen indirim kapsamında

olduğundan, Pakistan'da yürütülen petrol ve doğalgaz arama faaliyetlerine yönelik

hizmetlere konu kazançlar için indirim uygulanması mümkün bulunmamaktadır.

.... mukimi şirkete .... verilen sismik ve jeolojik araştırma, yer çekimi ve manyetik

veri toplama, işleme ve yorumlama hizmetleri, yurt dışında bulunan işyeri

aracılığıyla yapıldığından, bu iş dolayısıyla elde edilerek Türkiye'de genel sonuç

hesaplarına intikal ettirilen kazançların, Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci

maddesinin birinci fıkrasının (h) bendine göre kurumlar vergisinden istisna edilmesi

mümkündür.

Bilgi edinilmesini rica ederim.

İmza