Yurt dışından ithal edilen yazılım programları nedeniyle tevkifat yapılıp yapılmayacağı.
Yurt dışından ithal edilen yazılım programları nedeniyle
tevkifat yapılıp yapılmayacağı.
Sayı:
B.07.1.GİB.4.34.16.01-125[30-2015/133]-91199
Tarih:
03/11/2015
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü
Sayı : 62030549-125[30-2015/133]-91199 03/11/2015
Konu : Yurt dışından ithal edilen yazılım
programları nedeniyle tevkifat
yapılıp yapılmayacağı.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, ………. Vergi Dairesi Müdürlüğünün ………….. vergi
kimlik numaralı mükellefi olduğunuz, ABD, İngiltere, İtalya, Almanya ve Hollanda'da mukim
firmalardan yazılım programları ithal ederek satışını veya kullanımını gerçekleştirdiğiniz
belirtilerek ödenecek tutar üzerinden vergi tevkifatı yapılıp yapılmayacağı hususunda
Başkanlığımızdan bilgi talep edildiği anlaşılmaktadır.
KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN:
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında, Kanunun
birinci maddesinde sayılı kurumların kanuni ve iş merkezlerinin her ikisi de Türkiye'de
bulunmayanların sadece Türkiye'de elde ettikleri kazançları üzerinden dar mükellefiyet esasında
vergilendirileceği hükme bağlanmış ve üçüncü fıkrasında da dar mükellefiyette kurum kazancını
oluşturan kazanç ve iratlar bentler halinde sayılmıştır.
Aynı Kanunun 30 uncu maddesinde, dar mükellefiyete tâbi kurumların maddede bentler
halinde sayılan kazanç ve iratları üzerinden, bu kazanç ve iratları avanslar da dahil olmak üzere
nakden veya hesaben ödeyen veya tahakkuk ettirenler tarafından kurumlar vergisi kesintisi
yapılacağı hükmüne yer verilmiş olup maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde serbest meslek
kazançlarından, ikinci fıkrasında ise ticarî veya ziraî kazanca dahil olup olmadığına bakılmaksızın
telif, imtiyaz, ihtira, işletme, ticaret unvanı, marka ve benzeri gayrimaddi hakların satışı, devir ve
temliki karşılığında nakden veya hesaben ödenen veya tahakkuk ettirilen bedeller üzerinden
kurumlar vergisi kesintisi yapılacağı hükme bağlanmıştır. Vergi kesintisi oranları 2009/14593 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca 3/2/2009 tarihinden itibaren, petrol arama faaliyetleri dolayısıyla
sağlanacak kazançlardan % 5, diğer serbest meslek kazançlarında % 20, gayrimaddi hak bedeli
ödemelerinde de %20 olarak belirlenmiştir.
Bu düzenlemeler çerçevesinde,
-Şirketiniz tarafından yurt dışındaki mukim firmadan alınan programın piyasada bulunan bir
program olması ve üzerinde herhangi bir değişiklik yapmadan ve/veya çoğaltmadan, nihai
tüketicilere satılması veya aynı şekilde işletmede kullanılması halinde elde edilen kazanç, ticari
kazanç niteliğinde olup, bu nitelikteki ödemeler üzerinden vergi kesintisi yapılmayacaktır.
-Yurt dışındaki mukim firmalara şirketinizde kullanılmak veya müşterilere satışını yapmak
üzere daha önce piyasada bulunmayan programın özel olarak hazırlatılması halinde, yurtdışında
mukim firma tarafından elde edilen kazanç serbest meslek kazancı niteliği taşıdığından,
2009/14593 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca %20 oranında vergi kesintisi yapılması
gerekmektedir.
-"Copyright" kapsamında alınan programın çoğaltma, değiştirme, topluma dağıtma,
gösterme vb. gibi haklarının veya uygulama lisansının satın alınması halinde, şirketiniz tarafından
bir gayrimaddi hak elde edilecek olup, yurt dışındaki mukim firmaya yapılacak söz konusu
gayrimaddi hak bedeli ödemelerinden 2009/14593 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca %20
oranında vergi kesintisi yapılacaktır.
ÇİFTE VERGİLENDİRMEYİ ÖNLEME ANLAŞMALARI YÖNÜNDEN:
Türkiye - İngiltere Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması 01.01.1989, Türkiye - ABD Çifte
Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması 01.01.1998, Türkiye - Almanya Çifte Vergilendirmeyi Önleme
Anlaşması 01.01.2011, Türkiye - İtalya Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması 01.01.1994,
Türkiye - Hollanda Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması ise 01.01.1989 tarihlerinden itibaren
uygulanmaktadır.
Yazılım programının satın alınması veya kullanılması karşılığında İngiltere, ABD, Almanya,
İtalya ve Hollanda mukimi firmalara yapılacak ödemelerin, Türkiye'nin, İngiltere, ABD, Almanya,
İtalya ve Hollanda ile akdetmiş olduğu Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları'nın birer örneği
ekli 5 inci, 7 nci, 12 nci ve 14 üncü maddeleri kapsamında değerlendirilmesi gerekmektedir.
Buna göre, yurt dışından alınan yazılımın nihai kullanıcıya satış işleminin yapılması,
herhangi bir ek veya değişikliğe uğratılmadan alındığı/kurulduğu şekliyle kullanılması durumu söz
konusu Anlaşmalar'ın "Ticari Kazançlar" başlıklı 7 nci maddesi kapsamında değerlendirilmesi
gerekmekte olup eğer bu hizmet veya faaliyetler Türkiye'de ilgili Anlaşmalar'ın 5 inci maddesi
kapsamında bir iş yeri vasıtasıyla icra edilirse bu iş yerine atfedilen gelirle sınırlı olmak üzere
vergileme hakkı Türkiye'ye ait olacak ve vergilendirme iç mevzuatımız çerçevesinde yapılacaktır.
Diğer taraftan, daha önce piyasada bulunmayan yazılım programının özel olarak hazırlatılması
durumunda bu hizmetlere ilişkin ödemelerin Türkiye – Almanya Çifte Vergilendirmeyi Önleme
Anlaşmasının "İşyeri" ile "Ticari Kazançlar"ı düzenleyen 5 inci ve 7 nci maddeleri, diğer
anlaşmaların ise "Serbest Meslek Faaliyetleri"ni düzenleyen 14 üncü maddesi kapsamında
değerlendirilmesi gerekmektedir.
Almanya Anlaşmasının 7 nci maddesinin birinci fıkrasına göre, Almanya mukimi bir şirketin
söz konusu hizmetler karşılığında elde ettiği kazancın Türkiye'de vergilendirilmesi için bu kazancın
Türkiye'de bulunan bir işyeri vasıtasıyla elde edilmesi gerekmektedir. Aksi durumda vergileme
Almanya'da yapılacaktır.
Türkiye – Almanya Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmasının "İşyeri" başlıklı 5 inci
maddesinin 3 üncü fıkrasının (b) bendinde, işyeri teriminin, bir teşebbüs tarafından, çalışanları veya
teşebbüs tarafından bu amaçla görevlendirilen diğer personel aracılığıyla bir Akit Devlette ifa
edilen ve herhangi bir 12 aylık dönemde toplam altı ayı aşan bir süre veya sürelerde devam eden
(aynı veya bağlı proje için), danışmanlık hizmetleri de dahil, hizmet tedariklerini kapsayacağı
hüküm altına alınmıştır. Söz konusu hizmetler bakımından Türkiye'de bir işyeri oluşup oluşmadığı
bu düzenleme çerçevesinde belirlenecektir.
Buna göre, Almanya mukimi bir teşebbüsün Türkiye'de serbest meslek faaliyetinde
bulunması durumunda Türkiye'de bir işyerinin oluşup oluşmadığının tespiti açısından gerekli olan
herhangi bir 12 aylık dönemde toplam altı ayı aşan bir sürenin tespitinde,
-Teşebbüsün, Türkiye'de, Anlaşmanın 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendinde
bahsedilen aynı veya bağlı projeler kapsamında hizmet ifasında bulunması durumunda sürenin bir
bütün olarak, ayrı projeler kapsamında hizmet ifasında bulunması durumunda ise her bir proje
süresinin ayrı ayrı;
-Her bir projeye ilişkin faaliyetin, söz konusu teşebbüsün Türkiye'ye gönderdiği birden fazla
personel tarafından icra edilmesi durumunda her bir personelin Türkiye'de kaldıkları sürelerin
toplamının dikkate alınması
gerekmektedir.
Faaliyetin Türkiye'de icra edilmesi durumunda, yaptıkları serbest meslek ödemeleri
üzerinden vergi tevkifatı yapmak zorunda olan vergi sorumluları, tevkifat yükümlülüğünün doğduğu
sırada, istihkak sahibi teşebbüsün faaliyet icrası amacıyla Türkiye'de herhangi bir 12 aylık dönemde
toplam altı ayı aşan bir süre kalıp kalmama durumunu bilemeyeceğinden, söz konusu ödemeler
üzerinden vergi tevkifatı yapmak durumundadırlar.
Diğer taraftan, Türkiye ile ABD, İngiltere, İtalya ve Hollanda arasında akdedilen Çifte
Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmalarının 14 üncü maddelerinin ikinci fıkrası uyarınca; söz konusu
ülkelerin mukimi olan teşebbüslerin Türkiye'de icra edecekleri serbest meslek faaliyetlerinden elde
edecekleri kazançların Türkiye'de vergilendirilmesi için bu faaliyetlerin Türkiye'de icra edilmesinin
yanı sıra, bu hizmet veya faaliyetlerin Türkiye'de bir işyeri vasıtasıyla icra edilmesi veya Türkiye'de
herhangi bir kesintisiz 12 aylık dönemde toplam 183 günden fazla sürede icra edilmesi
koşullarından en az birisinin de gerçekleşmesi gerekmektedir.
Ancak, yukarıda sayılan ülkelerde mukim teşebbüslerin Türkiye'de icra edecekleri serbest
meslek faaliyeti, bu teşebbüslerin personelleri vasıtasıyla Türkiye'de yapacakları serbest meslek
faaliyetlerini ifade etmektedir. Bu nedenle, faaliyetin Türkiye'de icra edilmesi durumunda,
yaptıkları serbest meslek ödemeleri üzerinden vergi tevkifatı yapmak zorunda olan vergi
sorumluları, tevkifat yükümlülüğünün doğduğu sırada, istihkak sahibi teşebbüsün faaliyet icrası
amacıyla Türkiye'de herhangi bir kesintisiz 12 aylık dönemde toplam 183 günü aşan bir süre kalıp
kalmama durumunu bilemeyeceğinden, söz konusu ödemeler üzerinden vergi tevkifatını yapmak
durumundadırlar.
İlgili ülke mukimi teşebbüslerin Türkiye'de serbest meslek icrası için kaldığı sürenin
herhangi bir kesintisiz 12 aylık dönemde toplam 183 günü aşıp aşmadığının tespitinde; Türkiye'de
birden fazla teşebbüse serbest meslek faaliyeti sunuluyorsa bu faaliyetlerin tamamı ile hizmetin
Türkiye'ye gönderilen birden fazla personel vasıtasıyla icra edilmesi durumunda, bu personellerin
Türkiye'de toplam kalma süreleri dikkate alınacaktır.
Kendilerine yapılan ödemelerden vergi tevkifatı yapılan teşebbüsler, Anlaşma hükümleri
çerçevesinde bu ödemelerin Türkiye'de vergilendirilmemesinin gerektiği durumlarda, bizzat veya
vekilleri vasıtasıyla, tevkif edilen vergilerin iadesi için ilgili vergi dairesine başvurabileceklerdir.
Ayrıca, "Copyright" kapsamında alınan yazılım programının çoğaltma, değiştirme, topluma
dağıtma, gösterme vb. gibi haklarının veya uygulama lisansının satın alınması halinde, şirketiniz
tarafından bir gayrimaddi hak elde edilecek olup söz konusu Anlaşmalar'ın 12'nci maddesi
kapsamında değerlendirilecek ve Almanya, İngiltere, İtalya ve Hollanda mukimlerine yapılacak
gayri maddi hak bedeli ödemeleri üzerinden ise %10; ABD mukimine yapılacak gayrimaddi hak
bedeli ödemeleri üzerinden ise ilgili Anlaşma'nın 12'nci maddesinin (3-a) bendine göre %10
oranında vergi kesintisi yapılacaktır.
Anlaşma hükümlerinin iç mevzuata göre değişiklik getirdiği durumlarda, Anlaşma
hükümlerinden yararlanabilmek için ABD, İngiltere, İtalya, Almanya ve Hollanda mukimi söz
konusu şirketlerin bu ülkelerde tam mükellef olduğunun ve tüm dünya kazançları üzerinden bu
ülkelerde vergilendirildiğinin yetkili makamlarından alınacak bir belge ile kanıtlanması ve bu
belgenin aslı ile noterce veya bu ülkelerdeki Türk Konsolosluklarınca tasdik edilen Türkçe
tercümesinin bir örneğinin vergi sorumlularına veya ilgili vergi dairesine ibraz edilmesi
gerekmektedir. Mukimlik belgesinin ibraz edilememesi durumunda ise ilgili anlaşma hükümleri
yerine iç mevzuat hükümlerimizin uygulanacağı tabiidir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.