İmar düzenlemeleri yapılması karşılığında belediyeye yapılan arsa bağışının kvk ve kdv açısından değerlendirilmesi

İmar düzenlemeleri yapılması karşılığında belediyeye
yapılan arsa bağışının kvk ve kdv açısından
değerlendirilmesi
Sayı: 
B.07.1.GİB.4.34.16.01-KVK 10-1285
Tarih: 
19/08/2013
T.C.
GELİR İDARESİ   BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ   DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef   Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
 
   
Sayı : 62030549-KVK 10-1285 19/08/2013
Konu : İmar düzenlemeleri yapılması  
karşılığında belediyeye   yapılan arsa
bağışının kvk ve kdv açısından
değerlendirilmesi
         
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formu ve ek dilekçede, … Vergi Dairesi Müdürlüğünün … vergi
kimlik numarasında kayıtlı olduğunuzu, Şirketiniz tarafından yapılan konut inşaatına ait bölgenin …
Büyükşehir Belediye Meclisi ve … İlçe Belediye Meclisi tarafından alınan karar ile imar durumunun
yeniden düzenlendiği, 3194 sayılı İmar Kanunu 18’inci maddesi kapsamında imar hakkı emsal
transferi karşılığında yasal zorunlu bağış olarak yine ilçe sınırları içinde inşaat alanı dışında
parselizasyon ve tevhid işlemleri yapılarak gerçek kişilerden katma değer vergisi ödenmeden alınan
arsanın  KDV  Kanunu’nun  17’nci  maddesinin  ikinci  fıkrası  kapsamında  …  Belediyesine
bağışlandığını, bağış neticesinde inşaat alanındaki imar düzenlemelerinin yapıldığını belirterek
zorunluluk nedeniyle bağışlanan arsanın genel gider olarak indirim konusu yapılıp yapılamayacağı,
KDV hesaplanmadan düzenlenen faturanın mevzuata uygun olup olmadığı hususunda bilgi talep
edildiği anlaşılmakta olup konu hakkında Başkanlığımız görüşü aşağıda açıklanmıştır.
            I- KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
            Katma Değer Vergisi Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrası ve (1) inci bendi ile ticari,
sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti kapsamında Türkiye'de yapılan teslim ve hizmetler
katma değer vergisinin konusuna alınmış;
            Aynı Kanunun “Kültür ve Eğitim Amacı Taşıyan İstisnalar” başlıklı 17 nci maddesinin birinci
fıkrası kapsamında;
            “Genel ve katma bütçeli daireler, il özel idareleri, belediyeler, köyler, bunların teşkil
ettikleri birlikler, üniversiteler, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan kamu kurum ve
kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, siyasî partiler ve sendikalar, kanunla
kurulan veya tüzelkişiliği haiz emekli ve yardım sandıklan, kamu menfaatine yararlı dernekler,
tarımsal amaçlı kooperatifler ve Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıfların:
            a) İlim, fen ve güzel sanatları, tarımı yaymak, ıslah ve teşvik etmek amacıyla yaptıkları
teslim ve hizmetleri,
            b) Tiyatro, konser salonu, kütüphane, sergi, okuma ve konferans salonları ile spor tesisleri
işletmek veya yönetmek suretiyle ifa ettikleri kültür ve eğitim faaliyetlerine ilişkin teslim ve
hizmetleri” katma değer vergisinden istisnadır.            “Sosyal Amaç Taşıyan İstisnalar” başlıklı ikinci fıkrasının (b) bendinde ise;
            “8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Kanun hükümlerine özel okullarca bedelsiz verilen eğitim,
öğretim hizmetlerinde ilgili dönemdeki kapasitelerinin % 10'unu, 24/3/1950 tarihli ve 5661 sayılı
Yüksek Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek Kanun ile 30/4/1992 tarihli ve
3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun hükümlerine göre
kurulan öğrenci yurtları tarafından bedelsiz verilen yurt hizmetlerinde ilgili dönemdeki
kapasitelerinin % 10'unu, üniversite ve yüksekokullarda ise % 50'sini geçmemek üzere verilen
bedelsiz eğitim ve öğretim hizmetleri, kanunların gösterdiği gerek üzerine bedelsiz olarak yapılan
mal teslimi ve hizmet ifaları, birinci fıkrada sayılan kurum ve kuruluşlara
bedelsiz olarak yapılan her türlü mal teslimi ve hizmet ifaları ile fakirlere yardım amacıyla gıda
bankacılığı faaliyetinde bulunan dernek ve vakıflara Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde bağışlanan gıda, temizlik, giyecek ve yakacak maddelerinin teslimi” nin KDV den
istisna olduğu hükme bağlanmıştır.
            Yine, Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, vergiye tabi olmayan veya
vergiden istisna edilmiş bulunan malların teslimi ve hizmet ifası ile ilgili alış vesikalarında
gösterilen veya bu mal ve hizmetlerin maliyetleri içinde yer alan katma değer vergisinin vergiye
tabi işlemler üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden indirilemeyeceği hükmündedir.
            Buna göre; şirketinizin … Belediyesine arsa bağışı işlemi, belediyenin Kanunun 17 nci
maddesinin birinci fıkrasında sayılan kurum ve kuruluşlardan olması nedeniyle Kanunun 17 nci
maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi kapsamında KDV den istisna olacaktır.
             II- KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
            5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde,
"Genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere ve köylere, Bakanlar
Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflara ve kamu yararına çalışan dernekler ile bilimsel
araştırma ve geliştirme faaliyetinde bulunan kurum ve kuruluşlara makbuz karşılığında yapılan
bağış ve yardımların toplamının o yıla ait kurum kazancının %5'ine kadar olan kısmı"nın kurumlar
vergisi matrahının tespitinde, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla
indirilebileceği belirtilmiştir.
            1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin; “10.3.2. Bağış ve yardımlar” başlıklı
bölümünde konu ile ilgili ayrıntılı açıklamalara yer verilmiş olup “10.3.2.1. Kurum kazancının %5’i
ile sınırlı bağış ve yardımlar” başlıklı bölümde de; matrahtan indirilmesi için bağış ve yardımın;
genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere ve köylere, Bakanlar
Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflara, kamu yararına çalışan dernekler ile bilimsel araştırma
ve geliştirme faaliyetlerinde bulunan kurum ve kuruluşlara yapılması, makbuz karşılığı olması,
karşılıksız yapılması, sadece ilgili dönem kazancından indirilmesi ve beyannamede ayrıca
gösterilmesi gerektiği belirtilmiştir.
            Öte yandan, 3194 sayılı İmar Kanunu “Arazi ve arsa düzenlemesi” başlıklı 18 inci
maddesinde: “ İmar hududu içinde bulunan binalı veya binasız arsa ve arazileri malikleri veya diğer
hak sahiplerinin muvafakatı aranmaksızın, birbirleri ile, yol fazlaları ile, kamu kurumlarına veya
belediyelere ait bulunan yerlerle birleştirmeye, bunları yeniden imar planına uygun ada veya
parsellere ayırmaya, müstakil, hisseli veya kat mülkiyeti esaslarına göre hak sahiplerine dağıtmaya
ve re'sen tescil işlemlerini yaptırmaya belediyeler yetkilidir. Sözü edilen yerler belediye ve mücavir
alan dışında ise yukarıda belirtilen yetkiler valilikçe kullanılır…” hükmüne yer verilmiştir.
            İlgi özelge formu ve eklerinin incelenmesinden, adı geçen şirket tarafından yapılan konut
inşaatına ait bölgede yaşanan imar planı uyuşmazlığı üzerine, … Büyükşehir Belediye Meclisi ve …
İlçe Belediye Meclisi tarafından alınan kararlar ile imar durumunun yeniden düzenlenmesi ve 3194
sayılı İmar Kanunu 18 inci maddesi kapsamında, imar hakkı emsal transferi karşılığında şirketin 4
ayrı parsel ve tapu olarak gerçek kişilerden satın almış olduğu arsaların birleştirme işlemine tabi
tutularak tek parsele indirildiği ve bedelsiz olarak … Belediyesine bağışlandığı, bağışlanan buarsanın emsal değeri kadar da şirketin inşaat faaliyetini sürdürdüğü … ve … parsellerdeki arsalara
emsal transferi yapıldığı anlaşılmıştır.
            Dolayısıyla, bağış ve yardımın varlığından söz edilebilmesi için malvarlığının, gönüllülük
esasına göre karşılıksız verilmesi gerekmekte olup, … Belediyesine bağışlandığı belirtilen arsanın
emsal değeri kadar şirketin sahip olduğu diğer arsalara transfer yapılması nedeniyle bedelsiz
olarak devredilen arsanın 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi
kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir.
            Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun;
            262 nci maddesinde maliyet bedelinin iktisadi bir kıymetin iktisap edilmesi veyahut
değerinin artırılması münasebetiyle yapılan ödemelerle bunlara müteferri bilumum giderlerin
toplamını ifade edeceği,
            269 uncu maddesinde iktisadi işletmelere dahil bilumum gayrimenkullerin maliyet bedelleri
ile değerleneceği,
            270 inci maddesinde ise gayrimenkullerde maliyet bedeline, satın alma bedelinden başka,
makine ve tesisattan gümrük vergileri, nakliye ve montaj giderleri ile mevcut bir binanın satın
alınarak yıkılmasından ve arsasının tesviyesinden mütevellit giderlerin gireceği, ayrıca noter,
mahkeme, kıymet takdiri, komisyon ve tellaliye giderleri ile emlak alım ve özel tüketim vergilerini
maliyet bedeline ithal etmekte veya genel giderler arasında göstermekte mükelleflerin serbest
oldukları,
            hükme bağlanmıştır.
           Bu hüküm ve açıklamalara göre, şirketiniz tarafından yapılan konut inşaatına ait bölgenin
imar düzenlemeleri çalışmalarında, 3194 sayılı İmar Kanunu kapsamında yapılan ve “imar hakkı
transferi” olarak … Belediyesi lehine şartlı bağış suretiyle devri yapılan arsanın maliyet bedelinin,
şirketinizin inşaat faaliyetini sürdürdüğü arsa maliyetine ilave edilmesi mümkündür.
          Bilgi edinilmesini rica ederim.
  
   
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.