Türkiye Basketbol Federasyonu ile imzalanan sözleşmeye göre yapılan harcamaların reklam harcaması mı, sponsorluk harcaması mı olduğu.

Türkiye Basketbol Federasyonu ile imzalanan sözleşmeye
göre yapılan harcamaların reklam harcaması mı, sponsorluk
harcaması mı olduğu.
Sayı: 
B.07.1.GİB.4.34.16.01-120-169979
Tarih: 
14/06/2017
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
 İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
 
   
Sayı :62030549-120[10-2016/368]- 14.06.2017
Konu :Türkiye Basketbol Federasyonu ile  
imzalanan sözleşmeye göre yapılan
harcamaların reklam harcaması mı,
sponsorluk harcaması mı olduğu.
        
 
 
 
 
 
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, 16/02/2016 tarihinde Türkiye
Basketbol Federasyonu ile şirketiniz arasında "TBF … Sponsorluk Sözleşmesi" imzalandığı, söz
konusu sözleşmede şirketinizin saha yanlarındaki LED panolarında reklam yapma, şirketin logosunu
televizyon röportajları esnasında röportaj panolarında kullanma ve basın toplantı panolarında
tedarik  sponsorları  bölümünde  teşhir  etme,  şirketin  logosunu  müsabakalarda  kullanılan
çemberlerin üzerinde etiket ile kullanma, her sezondaki her maç başına beş (5) normal bilet alma,
müsabaka sonucu karşılıklı olarak belirlenecek olan şirkete özel bir ödül verme, bazı maçlarda
şirketin eşantiyonlarını dağıtma ve izleyicilerin de dahil olacağı çeşitli yarışma ve tanıtıcı etkinlik
düzenleme, televizyon reklam kampanyasında ve diğer mecralarda oyuncuları kullanma hakkına
sahip olduğunuz belirtilerek yapılan harcamanın Türkiye Basketbol Federasyonu İktisadi İşletmesi
tarafından şirketinize faturalandırılacak bedellerin reklam gideri olarak mı yoksa sponsorluk gideri
olarak mı kayıtlarınıza alınacağı hususunda Başkanlığımız görüşünün istenildiği anlaşılmaktadır.
 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinde, kurumlar vergisinin, mükelleflerin bir
hesap dönemi içinde elde ettikleri safi kurum kazancı üzerinden hesaplanacağı, safi kurum
kazancının tespitinde ise Gelir Vergisi Kanununun ticarî kazanç hakkındaki hükümlerinin
uygulanacağı hükmüne yer verilmiştir.
 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 40 ıncı maddesinde; safi kazancın tespit edilmesinde indirilecek
giderler sayılmış olup, birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde; ticari kazancın elde edilmesi ve
idame ettirilmesi için yapılan genel giderlerin kazancın tespitinde indirim konusu yapılacağı hükme
bağlanmış olup pazarlama satış ve dağıtım giderleri de genel giderler kapsamında indirim konusu
yapılabilmektedir.
 Kurumlar Vergisi Kanununun "Diğer İndirimler" başlıklı 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinde, 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun ile 17/6/1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş
ve Görevleri Hakkında Kanun kapsamında yapılan sponsorluk harcamalarının sözü edilen kanunlar
uyarınca tespit edilen amatör spor dalları için tamamı, profesyonel spor dalları için % 50'sinin
kurumlar vergisi matrahının tespitinde, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek
şartıyla kurum kazancından indirilebileceği hükme bağlanmıştır.
 
Konuyla ilgili olarak 1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin "10.3.1. Sponsorluk
harcamaları" başlıklı bölümünde;
 
"3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile 3813
sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun kapsamında yapılan
sponsorluk harcamalarının; sözü edilen kanunlar uyarınca tespit edilen amatör spor dalları için
tamamı, profesyonel spor dalları için %50'si kurumlar vergisi matrahının tespitinde, beyan edilen
kurum kazancından indirilebilecektir.
 
Sponsorluk harcamaları, ticari kazancın elde edilmesi ile doğrudan ilişkili olmayan veya ilişkisi
ölçülemeyen, sosyal amacı öne çıkan harcamalar olup ticari kazancın elde edilmesi ile doğrudan
ilişkili olan reklam harcamalarından farklılık arz etmektedir.
 
Sponsor olan kurumun adının anılması koşuluyla,
Resmi spor organizasyonları için yapılan saha, salon veya tesis kira bedelleri,
Sporcuların iaşe, seyahat ve ikamet giderleri,
Spor malzemesi bedeli,
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün uygun göreceği spor tesisleri için yapılan ayni ve nakdi
harcamalar,
Sporcuların transfer edilmesini sağlayacak bonservis bedelleri,
Spor müsabakaları sonucuna göre sporculara veya spor adamlarına prim mahiyetinde ayni ve
nakdi ödemeler
          gibi harcamalar sponsorluk harcaması olarak değerlendirilecektir.
 
Spor sahalarına, sporcuların veya diğer ilgililerin spor giysilerinin ya da spor araç ve
gereçlerinin üzerine yazılı veya elektronik sinyaller yardımıyla sanal olarak kurumun
tanıtımının yapılmasını sağlayacak amblem, marka, isim ve benzeri işaretler konulması gibi
doğrudan ticari fayda sağlayan ve kurumun tanıtımını amaçlayan harcamalar ise reklam
harcaması olarak değerlendirilecektir.
 
Ayrıca, sponsorluk faaliyetinin yanında reklam ve tanıtım amacını da içeren işlemler
nedeniyle yapılan harcamaların, sözleşmede belirtilmek ve emsaline uygun olmak şartıyla,
reklam ve sponsorluk harcamaları olarak ayrıştırılabilmesi mümkündür. Örneğin, bir
kurumun, bir kulübe bonservis bedelini karşılayarak transfer ettiği bir sporcuyu aynı zamanda
şirketin veya ürünlerinin tanıtımına yönelik reklamlarda kullanması halinde, reklamfaaliyetine ilişkin harcamalar, bonservis bedelinden sözleşmede belirtilmek ve emsallerine
uygun olmak şartıyla ayrıştırılabilecek ve reklam gideri olarak dikkate alınacaktır.
 
Sponsorluk uygulamasına ilişkin usul ve esaslar, 16/6/2004 tarih ve 25494 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliğinde
düzenlenmiştir. Buna göre, gerçek ve tüzel kişiler, federasyonlara, gençlik ve spor kulüplerine
veya sporculara, spor tesisleri ve faaliyetlerine ilişkin olarak anılan Yönetmelikte belirtilen
usul ve esaslar dahilinde sponsor olabileceklerdir.
 
...
 
Sponsorluk Yönetmeliği kapsamında ayni ya da nakdi olarak yapılan harcamalar, kurumlar
vergisi mükelleflerince harcamanın yapıldığı yılda indirim olarak dikkate alınabilecektir.
 
..."
 
açıklamalarına yer verilmiştir.
 
Diğer taraftan, sponsorluk uygulamasına ilişkin usul ve esaslar 16/06/2004 tarihli ve 25494
sayılı  Resmi  Gazete'de  yayımlanan  Gençlik  ve  Spor  Genel  Müdürlüğü  Sponsorluk
Yönetmeliğinde düzenlenmiş olup, "Tanımlar" başlıklı 4 üncü maddesinde sponsorluk, bu
yönetmelik kapsamındaki alanlara gerçek veya tüzel kişilerce, dolaylı olarak ticari fayda
sağlamak ya da sosyal sorumluluklarını yerine getirmek amacıyla iletişim olanakları
karşılığında ayni ve/veya nakdi destekte bulunulmasını ifade edeceği şeklinde tanımlanmıştır.
 
Yukarıda yer alan hüküm ve açıklamalardan anlaşılacağı üzere, ticari kazancın elde edilmesi
ile doğrudan ilişkisi olmayan veya ilişkisi ölçülemeyen, sosyal amacı öne çıkan harcamalar
sponsorluk harcaması, işletmelere doğrudan ticari fayda sağlayan ve kurumun tanıtımını
amaçlayan harcamalar ise reklam harcaması olarak kabul edilmektedir.
 
Buna göre, şirketinizin Türkiye Basketbol Federasyonu ile yapmış olduğu "TBF … Sponsorluk
Sözleşmesi" nde; şirketinizin saha yanlarındaki LED panolarında reklam yapma, şirketin
logosunu televizyon röportajları esnasında röportaj panolarında kullanma, basın toplantı
panolarında tedarik sponsorları bölümünde teşhir etme, şirketin logosunu müsabakalarda
kullanılan çemberlerin üzerinde etiket ile kullanma, müsabaka sonucu karşılıklı olarak
belirlenecek olan şirkete özel bir ödül verme, bazı maçlarda şirketin eşantiyonlarını dağıtma
ve izleyicilerin de dahil olacağı çeşitli yarışma ve tanıtıcı etkinlik düzenleme, televizyon
reklam kampanyasında ve diğer mecralarda oyuncuları kullanma gibi şirketin tanıtımına
yönelik reklam unsuru içeren öğelerin bulunduğu anlaşılmaktadır.
 
Bu hüküm ve açıklamalara göre, sözleşme kapsamında yapılan doğrudan ticari fayda sağlayanve  şirketinizin  tanıtımını  amaçlayan  harcamaların  sponsorluk  harcaması  olarak
değerlendirilmesi mümkün olmamakla birlikte anılan harcamaların 193 sayılı Kanunun 40 ıncı
maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi uyarınca kurum kazancının tespitinde reklam
gideri olarak dikkate alınması mümkündür.
 
Ancak, ilgili sözleşme gereğince her sezondaki her maç başına alınan ücretsiz biletlerin
değerine  isabet  eden  tutarın  ise  reklam  veya  sponsorluk  harcaması  olarak
değerlendirilmeyerek kanunen kabul edilmeyen gider olarak dikkate alınması gerekeceği
tabiidir.
 
Bilgi edinilmesini rica ederim.
          
 
 
 
   
 
 
 
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.